مشاوره طراحی کارت ویزیت

735 376 مشاور فناوری اطلاعات - IT consultant

هر کس باید این نکته را در به خاطر بسپارد که طراح یک کارت ویزیت خوب یعنی به تصویر کشیدن حس کار و نوع تجارت مشتری. یک کارت ویزیت خوب باید به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد که بتواند بلافاصله توجه بیننده را به خود جلب کند و او را ترغیب به خرید محصول نماید. یک کارت ویزیت خوب نباید فقط به‌عنوان آیتمی برای معرفی در نظر گرفته شود که برای برقراری ارتباط با مشتریان مورداستفاده قرار می‌گیرد بلکه کارت ویزیت یکی از روش‌های تبلیغ و به‌نوعی ایستگاه اطلاعاتی در مورد شما و کاری که انجام می‌دهید می‌باشد. اگر کارت ویزیت نتوانست به مقاصد و اهداف شما درزمینهٔ بالا بردن میزان فروش محصول و معرفی و شناساندن شما جامه عمل بپوشاند، این ثابت می‌کند که کارت ویزیت شما در سطح مناسبی برای تأثیرگذاری نبوده است.

در اینجا نکات اساسی و مفید را به شما خواهیم گفت که به شما کمک می‌کند که یک کارت ویزیت خوب طراحی کنید:

سبک طراحی

  • مطمئن شوید کارت ویزیت شما دارای جذابیت‌های لازم برای جذب و جلب‌توجه و ترغیب مشتری است.
  • داشتن یک ایده منحصربه‌فرد در طراحی کمک بسیار شایانی برای طراحی یک کارت ویزیت شکیل خواهد کرد.
  • حتماً از یک طراح و یا گرافیست باتجربه در این کار بهره ببرید تا تأثیرگذاری گرافیک کار شما دوچندان شود.
  • در طراحی کارت حتماً نام فروشگاه، شرکت و … (عنوان اصلی) را به‌صورت درشت و خواناتر از سایر مطالب بنویسید تا اولین چیزی باشد که چشم بیننده با آن برخورد می‌کند.
  • از شلوغ کردن بیش‌ازحد محیط طراحی‌شده کارت اجتناب کنید.
  • این نکته را به یاد داشته باشید که یک کارت ویزیت ساده و شیک و با طراحی محیطی چشم‌نواز تأثیرگذاری بسیار زیادی را در ترغیب بیننده برای به همراه داشتن و خواندن آن خواهد داشت.

رنگ‌بندی

  • از رنگ‌های متنوعی استفاده کنید.
  • از رنگ‌بندی مناسب برای متن و اطلاعات درج‌شده در کارت استفاده نمایید تا چشم بیننده در کمترین زمان ممکن قادر به تفکیک کردن قسمت‌های مهم و قسمت‌های دیگر کارت باشد.

استفاده از تصاویر

  • از تصویری استفاده کنید که نمایانگر کار، محصول و کمپانی شماست و سعی کنید این تصاویر جذاب و زیبا باشند.
  • از عکس‌هایی استفاده کنید که احساسات افراد را تحریک کند، البته با توجه به این‌که برخی از تصاویر ممکن است برای محیط تجاری مناسب نباشد.
  • تصاویر آماده (وکتور ها) کمک شایانی به طراحی یک کارت ویزیت حرفه‌ای به شما خواهند کرد.

جنس کارت

  • از کارت‌هایی که مواد پلاستیکی در آن‌ها بکار رفته استفاده نکنید.
  • از کارت‌های رنگی و کارت‌هایی استفاده کنید که دارای طرح‌های غیرمعمول و غیرعادی است، به این طریق طرح کارت در ذهن بیننده باقی‌مانده و دیرتر فراموش می‌شود.

سایز و جهت

  • کارت خود را در سایزهای مختلف تجسم کنید. شما می‌توانید کارت خود را به‌گونه‌ای طراحی کنید که فقط محصولی که قصد فروش آن را دارید به نمایش بگذارد.
  • کارت را به‌صورت عمودی طراحی کنید تا مطمئن شوید بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.
  • کارت‌ها ویزیت دو لت و سه لت می‌تواند نقش یک کاتالوگ را ایفا کند.
  • کارت‌های ویزیتی با طرح‌های مختلف طراحی کنید. با این روش افراد در کلکسیون کارت‌های ویزیتشان تعداد بیشتری کارت از شما خواهند داشت.

متون روی کارت

  • شما باید مطمئن باشید کارت شما از روش‌ها و راه‌های لازم برای ارتباط برقرار کردن با افراد برخوردار است، مثلاً نام کمپانی، آدرس، شماره تماس، فاکس، آدرس وب‌سایت و همچنین آدرس ایمیل. فراموش نکنید بودن نام خود شما به اندازه نام کمپانی در کارت ویزیت اهمیت دارد.
  • سعی کنید مشخصات کلی خلاصه و در یک خط قابل‌خواندن و فهمیدن باشد از نوشتن متن‌های طولانی اجتناب کنید فراموش نکنید کارت ویزیت با برشور یا تراکت تبلیغاتی فرق دارد پس هرچه مختصرتر و کوتاه‌تر باشد برای مخاطب قابل‌لمس‌تر است.
  • نوشته‌ای انتخاب نکنید که مردم قادر به فهم آن نباشند چون باعث می‌شود برخی از مشتریان خود را از دست بدهید.
  • از کارت ویزیت‌هایی استفاده نکنید که حاوی اطلاعات ارتباطی قدیمی، آدرس پستی و … است چون باعث می‌شود یک فرد غیرحرفه‌ای و آماتور به نظر برسید.
  • سعی کنید به‌جای نوشته‌های طولانی از نوشته‌ها و عبارات کوتاه و مختصر استفاده کنید. نوشته‌های بلند و طولانی باعث کم شدن علاقه فرد به خواندن مطالب می‌شود.
  • پشت کارت شما باید حاوی نکات مهم و ضروری در مورد نوع فعالیت و سرویس‌دهی شما باشد. این باعث می‌شود مردم شما را بهتر و زودتر به یاد آورند.
  • حتماً آدرس و اطلاعات نحوه تماس با خود را به‌صورت کامل در کارت درج نمایید تا مشتریان به‌راحتی بتوانند با شما تماس حاصل کنند.
  • در هنگام درج آدرس این نکته را به خاطر داشته باشید که آدرس را کامل بنویسید تا افراد مختلف برای پیدا کردن آدرس شما دچار سردرگمی نشوند.
  • در زمان درج شماره تلفن ثابت، کد شهر را نیز ذکر کنید تا افراد دیگر از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها در صورت نیاز بتوانند با شما تماس بگیرند.
  • اگر شماره همراه خود را به روی کارت می‌نویسید، سعی کنید که نام خود را نیز درج نمایید تا تماس‌گیرنده پس از تماس بداند با چه کسی صحبت می‌کند.
  • اگر یکی از راه‌های ارتباطی و کاری شما ایمیل شماست، حتماً برای آدرس ایمیل خود نیز جایی را در نظر بگیرید.
  • اگر وب‌سایتی درزمینهٔ کاری خود دارید حتماً آدرس آن را درج کنید تا مشتریان بتوانند به وب‌سایت شما مراجعه کرده تا اطلاعات بیشتری از فروشگاه، شرکت و یا نوع شغل و محصولات شما به دست آورند. درج آدرس وب‌سایت را در پشت کارت نیز می‌توانید انجام دهید.
  • اگر لوگو خاصی برای شرکت یا فروشگاه خود دارید، می‌توانید در طراحی کارت از آن استفاده کنید. لوگوی شما باعث می‌شود تا بیننده و مشتری با دیدن آن در هر مکان دیگری به یاد فروشگاه و یا شرکت شما بیفتد.

چاپ کارت ویزیت طراحی‌شده

  • به این نکته توجه داشته باشید که سیستم رنگ انتخاب‌شده در طراحی کارت باید از نوع چهار رنگ CMYK باشد و سیستم رنگ RGB (سه رنگ) در هنگام چاپ باعث تغییر رنگ کارت شما درنتیجه عدم کیفیت کارت خواهد شد.
  • حتماً از رزولوشن ۳۰۰dpi استفاده کنید زیرا رزولوشن پایین‌تر باعث اشکال و پیکسل پیکسل شدن اطلاعات شما خواهد شد.
  • کارت‌های ویزیت در ابعاد استاندارد (۸.۵×۴.۵ سانتیمتر) و (۹×۶ سانتیمتر) طراحی و برای چاپ فرستاده شوند ولی شما می‌توانید در صورت نیاز با هماهنگی چاپخانه تغییراتی را در سایز کارت خود ایجاد نمایید تا کارا و جذاب‌تر به نظر بیاید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که خطای برش در زمان بریدن کارت‌ها در چاپخانه وجود دارد و مقدار آن بستگی به دستگاه برش و فرد کاربر دارد. به همین منظور سعی کنید اطلاعات واردشده اصلی کارت، از لبه آن به اندازه ۳ تا ۴ میلی‌متر فاصله داشته باشد تا این خطای برش آسیبی به اطلاعات کارت شما وارد نکند.
  • کارت ویزیت‌ها ازلحاظ نوع کاغذ و روکش آن به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شوند: سلفون براق، سلفون مات، گلاسه بدون روکش، کتان، شیشه‌ای، لمینت براق، لمینت مات، لیزری، سه‌بعدی و…

هزینه و کارایی کارت ویزیت

  • نگران هزینه‌ای که باید برای کارت ویزیت بپردازید نباشید. با کمی بیشتر هزینه کردن برای چاپ کارت ویزیت بعداً می‌توانید درآمد بیشتری داشته باشید. با داشتن یک کارت ویزیت خوب با تعداد بالا تعداد افرادی که با شما تماس می‌گیرند نیز بیشتر شده، درنتیجه میزان فروش محصول شما نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • داشتن دو کارت متفاوت می‌تواند میزان فروش محصول شما را تا حد باورنکردنی بالا می‌برد.
  • مطمئن شوید کارت ویزیتی که طراحی می‌کنید به‌خوبی برند یا نام تجاری شما را تصریح و توصیف می‌کند.
  • اگر می‌دانید در یک سال بیشتر از ۱۰۰۰ کارت استفاده نمی‌کنید روش خود را تغییر داده و کاری کنید که کارت ویزیت بیشترین نفع را به شما برساند.
  • بهترین روش برای اینکه ببینید آیا کارت ویزیت شما یک کارت ویزیت به‌یادماندنی هست یا نه این است که کارت ویزیت خود را بین تعداد زیادی کارت دیگر قرار دهید و آن‌ها را از یک تابلو آویزان کنید، سپس به آن‌ها نگاه کنید. اگر کارت شما در نگاه اول نظرتان را به خود جلب کرد مطمئن باشید کارت ویزیت خوبی است. اما اگر این اتفاق نیفتاد بدانید در یک قسمت از کار اشتباه کرده‌اید.
  • اگر کارت خود را به مشتری ارائه کردید و او با دیدن آن چیزی در مورد اینکه چقدر کارت خوبی دارید صحبت نکرد و یا اصلاً چیزی در مورد کارت نگفت، این‌ها نشانه‌هایی است که نشان می‌دهد کارت شما از فاکتور WOW برخوردار نیست بنابراین چیزی هم برای گفتن در مورد آن وجود ندارد.

وقتی کارت ویزیتتان را به مشتریان خود می‌دهید از آن‌ها نیز بخواهید کارتشان را در اختیار شما قرار دهند. با این روش می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید بنابراین مطمئن باشید کار و شغل خود را در سطح وسیعی گسترش داده‌اید.

برگرفته از «persiangfx.com» ، «digital-art.ir» و …

مجید باقری

سلام... من مجید باقری هستم! به سایت شخصی من خوش آمدید. در این سایت علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوالات خود در حوزه فناوری اطلاعات، می توانید پرسش های خاص خود را نیز برای من ارسال نمائید. در این سایت شما می توانید سوابق علمی و تجربیات حرفه ای من را ببینید و با توانایی های فنی من آشنا شوید. این راهی است به سوی همکاری های بعدی …

همه مطالب ارسالی توسط: مجید باقری