راهنمای انتخاب نام دامنه وب سایت

800 566 مشاور فناوری اطلاعات - IT consultant

دامنه  کلمه‌ای است که به‌عنوان ترجمه  Domain  در فارسی رایج شده و در لغت به معنی قلمرو می‌باشد و در اینترنت به نام اختصاصی هر وب‌سایت گفته می‌شود؛ که حداقل دو بخش دارد بخش اول که قبل از نقطه می‌آید به انتخاب ثبت‌کننده و متقاضی درصورتی‌که قبلاً ثبت نشده باشد انتخاب می‌شود و بخش دوم که بعد از علامت نقطه مشخص می‌شود  می‌تواند نشان‌دهنده مورد مصرف وب‌سایت یا نوع کارکرد آن باشد، مثل دامنه com که برای مقاصد تجاری استفاده می‌شود.

دامنه اصل هویت و برند هر وب‌سایت هست و در حقیقت دارنده‌ی هر دامنه، مالک اصلی همان وب‌سایت هست؛ یعنی علیرغم اینکه از بین سایر هزینه‌های وب‌سایت اعم از هاستینگ، طراحی، کد نویسی، برنامه‌نویسی، پشتیبانی، محتواگذاری و … هزینه‌ی ثبت و تمدید دامنه، کمترین هزینه را به خودش اختصاص می‌دهد،

اما دامنه یک وب‌سایت هست که اصل هویت، برندسازی و مالکیت یک وب‌سایت را تعیین می‌کند و همین مسئله هست که باعث شده است برخی اشخاص و حتی شرکت‌ها در سراسر دنیا، اقدام به ثبت و اصطلاحاً پارک کردن دامنه‌هایی بنمایند که ارزش مناسبی دارند (ازنظر زیبا بودن، کوتاه بودن و …) و سپس اقدام به فروش آن‌ها به مبالغ به‌مراتب بالا بنمایند. همچنین در فروش یک وب‌سایت، اصلی‌ترین بخش کار، همین انتقال مالکیت دامنه است.

در این مقاله به‌صورت سریع و کاربردی، سعی شده است تا با نگرشی حرفه‌ای و استفاده از تجربیات باارزش گذشته، نکات لازم در انتخاب و ثبت دامنه‌ی مناسب، خدمتتان عرض شود. بدیهی است که شاید تمام این موارد را نتوانید به‌صورت یکجا داشته باشید، اما بهر حال این شما هستید که ترجیح می‌دهید به این فاکتورها چگونه اولویت بدهید:


انتخاب پسوند

تناسب با نوع فعالیت

نام پسوند دامنه باید با نوع فعالیت شما تناسب داشته باشد، مثلاً اگر سایت شما یک بنیاد غیرانتفاعی است، .biz پسوند مناسبی برای شما نیست، یا اگر سایت شما درزمینه‌ی عمرانی فعالیت دارد پسوند .net تناسبی با آن ندارد برای اطلاع از کاربرد و توضیحات هر پسوند به صفحه معرفی پسوندهای دامنه مراجعه کنید.

نکته (استفاده از پسوند دات کام): بااینکه پسوندهای مختلفی برای دامنه موجود است، پسوندی که اکثراً از آن استفاده می‌شود com می‌باشد، بنابراین بهتر است برای جذب بیشترین تعداد بازدیدکننده‌ی ممکن، به‌جای پسوندهای دیگر مانند .net از .com استفاده کنید. پسوند .com مناسب‌ترین انتخاب برای سایت‌های تجاری و شخصی است. .net برای شرکت‌هایی که در توسعه و سازمان‌دهی اینترنت فعالیت می‌کنند و .org برای شرکت‌های غیرانتفاعی توصیه می‌شود.

تناسب با منطقه فعالیت

اگر وب‌سایت شما در ایران فعال و با کاربران ایرانی تعامل دارد، انتخاب دامنه .in که برای کشور هند است یا انتخاب دامنه.us که برای منطقه آمریکا می‌باشد مناسب نیست، هرچند برخی بدون در نظر گرفتن کاربرد منطقه‌ای از آن استفاده می‌کنند؛ اما منطقی نیست.

اجتناب از ثبت نام‌های ثبت‌شده

اگر در جستجو متوجه شدید که تمامی پسوندهای دامنه ثبت شده‌اند و به‌عنوان‌مثال تنها پسوند .info  نام موردنظر شما جهت ثبت آزاد می‌باشد، پیشنهاد ما این است که یک نام دیگر انتخاب نمایید و پسوند غیر مرتبط را به خود تحمیل نکنید. ضمن اینکه با توجه به اولویت دامنه‌های سطح بالا مثل .com و .org و .ir برای کاربر هم به خاطر آوردن پسوند خاص شما سخت خواهد بود. البته اگر خود نام اهمیت زیادی برای شما دارد، می‌توانید.

ثبت نام دامنه با پسوندهای دیگر

اگر ازنظر مالی وضعیت خوبی دارید، پیشنهاد می‌کنیم پسوندهای مطرح یا موارد کاربردی آن را نیز ثبت کنید. مثلاً اگر.com ثبت می‌کنید، بهتر است .info و .org و .ir و … هم بگیرید.

اگر فعالیت شما در ایران است، ثبت دامنه ir  از واجبات است، پس کوتاهی نکنید تا در آینده پشیمان نشوید. دامنه ir  هزینه به نسبت اندکی هم داشته و بهانه‌ای برای ثبت نکردن آن از این بابت وجود ندارد.

عدم ترکیب پسوند در نام دامنه

از نام دامنه برای مکمل اسم سایت خود استفاده نکنید. مثلاً دامنه ‌tadb.ir  را برای نام تدبیر ثبت کنید، این روش خواندن شما اختراع کرده‌اید و بیشتر کاربران به این موضوع توجه نمی‌کنند و نام دامنه شما را تدب.آی‌ار می‌خوانند که اصلاً موضوع خوبی برای شما نخواهد بود.

 

انتخاب نام دامنه

توجه به قوانین

نام انتخابی باید قوانین و محدودیت‌های اصلی دامنه را در بر بگیرید. (مشاهده قوانین نام دامنه)

کاراکترهای مجاز در نام دامنه

  • کاراکترهای مجاز برای نام دامنه صرفاً حروف، اعداد و خط تیره می‌باشد.
  • وجود خط تیره (-) فقط در بین کاراکترها مجاز بوده و نام نمی‌تواند با خط تیره شروع شده یا با خط تیره خاتمه یابد.
  • تعداد حروف مجاز برای نام‌های با پسوندهای .com ، .net و .org سه (۳) الی ۶۳ کاراکتر و برای بقیه پسوندها بیست‌ودو (۲۲) کاراکتر می‌باشد.
  • در انتخاب حروف نمی‌توان از کاراکترSpace استفاده نمود.
  • در انتخاب نام تفاوتی میان حروف کوچک و بزرگ وجود ندارد.

ارتباط با نوع فعالیت

 وقتی به فکر انتخاب نام تجاری هستید، در نظر داشته باشید که نام دامنه‌ی شما چیست؟ هرچه نام دامنه به نام تجاری، نام محصولات یا خدمات شما نزدیک‌تر باشد، احتمال اینکه مشتریان بیشتری سایت شما را بیابند، افزایش می‌یابد؛ که استفاده از عبارتی که نشانگر محصول یا خدمات شماست می‌تواند به شکل مؤثرتری مشتریان جدید را جذب کند. اولویت اول را به انتخاب نام برند، به‌عنوان نام دامنه قرار دهید تا تجارت در فضای فیزیکی تقویت‌کننده تجارت در فضای الکترونیکی باشد و برعکس.

کوتاه و مختصر بودن

نام دامنه بهتر است تا حد امکان کوتاه و خلاصه باشد، اگر مجموعه از چند کلمه موردنظر شما است مثلاً اگر نام شرکت شما «نیک پرداز مهر» است سعی کنید یک نام اصلی و یا برند خود را برای ثبت دامنه انتخاب کنید یا اینکه مخفف آن را در نظر بگیرد کنید. داشتن یک لغت کوتاه بهتر از یک لغت بلند و داشتن یک لغت، بهتر از داشتن دو لغت است.

مثال: فرض می‌کنیم کلمه مهر نام اصلی برند ما است، mehr.ir  بهترین انتخاب است یا اختصار مجموعه npm.ir  یا ترکیبی از حروف اول و نام برند npmehr.ir  و یا هر موارد دیگر که ضمن حفظ محتوا، مختصر و کوتاه نیز باشد.

ماندگاری در ذهن

نام دامنه را طوری تعیین کنید که در ذهن مخاطب شما ماندگار باشد. این کار با خلاقیت و سلیقه‌ی شما حاصل خواهد شد.

دارای کلیدواژه

سعی کنید نام دامنه‌ی اینترنتی سایت شما طوری باشد که وقتی کسی آن را می‌بیند تا جایی که ممکن هست در همان مرتبه‌ی اول و حتی بدون اینکه وارد سایت شما بشود، متوجه فعالیت و موضوع وب‌سایت شما بشود و یا حداقل آن را حدس بزند. این کار یک ویژگی بسیار خوب دیگر نیز دارد، به‌طوری‌که برای موتورهای جستجو و سئوی سایت بسیار حائز اهمیت هست.

هنگامی‌که شما برای اولین بار شروع به جستجو برای نام دامنه می‌کنید، ۵ واژه یا عبارت می‌تواند به شما در توصیف بهترین نام دامنه کمک کند. هنگامی‌که شما این لیست از واژها را آماده کردید آنگاه با جفت یا اضافه کردن پیشوند یا پسوند نام دامنه ایده­آل خود را ایجاد کنید. به‌عنوان‌مثال اگر شما در حال راه‌اندازی نام دامنه مرتبط با وام مسکن باشد شما ممکن است از کلماتی مانند امور مالی، سهام، نرخ بهره، پرداخت خانه، استفاده کرده تا بعد از کمی جستجو و فکر کردن نام دامنه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

توصیف گر

این مورد، شباهت زیادی به مورد قبلی دارد؛ اما منظور ما به‌طور دقیق‌تر در این مورد، این هست که با انتخاب نام دامنه به‌صورت توصیفی، فعالیت خودتان را نزد مخاطبین، بارز جلوه بدهید، به‌عنوان‌مثال وقتی نام دامنه onliner.ir هست، بخش نام آن از ترکیب online + r تشکیل شده که نوعی حالت توصیف‌کننده دارد (همان‌طوری که در انگلیسی آمدن عبارت er در انتهای افعالی مثل teach، نوع فعالیتی را مشخص می‌کنند.)

تطابق با شعار

یکی از مهم‌ترین کارها، این هست که برای سایت خودتان یک شعار (عبارت توصیفی یا همان slogan)  انتخاب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در ذهن مخاطبتان مؤثرتر باشید. همچنین بهتر هست که نام دامنه‌ی شما تداعی‌کننده‌ی شعارتان باشد.

اشتراک زبانی

ممکن است نام دامنه را به‌صورت انگلیسی محض انتخاب کنید، مثلاً highthemes.com و یا به‌صورت فینگلیش (فارسی با کاراکترهای انگلیسی) مانند noghtechin.com اما حالت بهتر این هست که واژه‌هایی که انتخاب می‌کنید، در هر دو زبان اشتراک داشته باشند. مثلاً عبارت آنلاین – online در هر دو زبان به یک‌شکل شناخته می‌شود. (هرچند فرهنگستان زبان فارسی عبارت برخط را به‌جای آنلاین انتخاب کرده است، اما باز هم آنچه در بین مردم و کاربران رایج هست، همان عبارت آنلاین هست)

در نظر گرفتن مخاطب

شما می‌توانید نام دامنه را برحسب مخاطبان آن انتخاب کنید؛ بنابراین در گام اول بررسی کنید که‌ای شما گروه خاصی را مخاطب قرار می‌دهید؟ (گروه سنی، شغلی، تحصیلی و…) به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که مخاطبان شما افرادی هستند که به زبان انگلیسی تسلطی ندارند، بهتر است نام دامنه حاوی لغات فارسی باشد تا انگلیسی. این مورد با توجه به نوع مخاطب دسته‌بندی و ملاحظات متعددی خواهد داشت.

در نظر گرفتن موتورهای جستجو

قرار گرفتن کلیدواژه اصلی فعالیت سایت در نام دامنه اولویت دامنه را در جستجوها بالا می‌برد. این مسئله را در زمان انتخاب زبان نام دامنه خود نیز لحاظ کنید. به‌عنوان‌مثال اگر شما از لغت shop  به‌جای foroushgah استفاده کنید در جستجوهای لغت shop اولویت خواهید داشت.

دقت در گرامر

شدیداً مراقب باشید که دیکته و گرامر دامنه‌ی شما صحیح باشد؛ پیش از ثبت دامنه حتماً از این بابت مطمئن شوید، مثلاً اگر عبارت ترکیبی از دو یا سه کلمه تشکیل می‌دهید، حتماً از صحت ترکیب آن‌ها و دیکته‌ی تمام آن‌ها مطمئن شوید.

توجه به دیکته‌های مشابه

بسیار پیش می‌آید که در زبانی، کلمات مختلف، دیکته‌های بسیار شبیه به هم دارند، مثلاً در فارسی عبارت‌هایی که به «ه» ختم می‌شوند، زمانی که قرار هست به‌صورت فینگلیش نوشته شوند، خیلی این ویژگی را دارند، مانند: khane که ممکن هست به‌صورت khaneh نیز نوشته شود.

آسان نوشتن و تایپ کردن

اگر یک نام دامنه نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن به دلیل املایی یا طولانی و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالاً بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می‌دهید. برای کلمات غیر لاتین تا حد امکان تلفظ نام با نوشتار آن مشابه باشد تا شنونده هنگام تایپ نام دچار سردرگمی نشود.

تلفظ راحت و زیبا

زیبایی تلفظ یک نام دامنه و نیز راحت تلفظ شدن آن، می‌تواند نقش زیادی در محبوبیت شما داشته باشد؛ مثلاً شاید وجود حرف «ق» کمتر باعث تلفظ زیبا بشود، اما حرف «س» در ترکیب‌های خاص، بتواند خیلی به زیبایی تلفظ کمک کند …

اگر یک نام دامنه نیاز به توجه زیادی برای نوشتن آن به دلیل املایی یا طولانی  و سخت بودن نام آن داشته باشد شما احتمالاً بخش زیادی از ارزش نام تجاری خود یا بازاریابی را از دست می‌دهید. سعی کنید در نام دامنه از حروفی زیر حتی‌الامکان اجتناب کنید. حروفی مثل P , Z , X , C

دقت به نام و دیکته‌ی فارسی

توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع، سایت شما با نام دامنه‌تان، معرفی و شناخته می‌شود؛ بنابراین ممکن هست در جایی این نام درج شود و یا خودتان بخواهید آن را در هنگام چت و یا روی کارت‌های ویزیت، بروشورها و … با استفاده از حروف فارسی بنویسید؛ حتی در اکثر قریب به اتفاق موارد، این نام دامنه قرار هست که به‌عنوان لوگوی متنی وب‌سایت شما مورداستفاده قرار بگیرد، پس به این نکته توجه داشته باشید که وقتی قرار هست به‌صورت فارسی نام دامنه‌ی شما نوشته بشود، آیا حاصل کار از زیبایی برخوردار خواهد بود یا خیر؟

پرهیز از استفاده خط فاصله

از خط فاصله (دش، – ) تا حد امکان استفاده نکنید. ممکن است در ذهن کاربر فراموش شود و ازنظر ظاهری هم جلوه مناسبی در نگارش دامنه شما نخواهد داشت و سعی کنید که بیشتر از یک بار در دامنه استفاده نشود.

وقتی سخن از خط فاصله به میان می‌آید اعتبار دامنه به‌یک‌باره کاهش می‌یابد، چون چنین دامنه‌هایی معمولاً آزاد هستند و بیشتر برای سوءاستفاده از مشابهت اسمی با سایت‌های معتبر استفاده می‌شوند و جز در موارد خیلی خاص توصیه نمی‌شود.

پرهیز از استفاده اعداد

بهتر است که از اعداد به‌صورت ریاضی و یا حروف استفاده نکنید. یا هر دو نوع را ثبت نمایید.

مثال: فرض کنید اسم موردنظر شما «هفت‌آسمان» است، این دامنه به دو صورت قابل‌نوشتن خواهد بود ۷asaeman.ir  وhaftaseman.ir  که پیشنهاد می‌کنیم هر دو را ثبت کنید یا در صورت امکان از عدد در دامنه استفاده نکنید.

با از استفاده ترکیبی جهت ایجاد معنا در دامنه نیز پرهیز کنید.
مثال: دامنه‌هایی مثل bia2ahang  و یا ۳pahsalar  که نوشتار چیز دیگری است اما در خواندن شاید معنای دامنه مشخص شود.

آسان به خاطر سپردن نام دامنه

همیشه نام دامنه را انتخاب کنید که سر زبان بماند و در ذهن به خاطر سپرده شود. هنگامی‌که شما وب‌سایتی با ترافیک بالا داشته باشید هیچ‌وقت نمی‌خواهید که نام دامنه وب‌سایت شما قابل حفظ کردن نباشد و یک بازدیدکننده نتواند نام وب‌سایت شما را به شخص دیگری معرفی کند.

ایجاد برند جدید

همیشه نباید اسم دامنه دقیقاً همان نام موسسه، شرکت یا گروه شما باشد، می‌توانید یک برند و نام جدید ایجاد کنید که تحت پوشش مجموعه شما فعالیت کند.

مثال: موتور جستجو و مجموعه Bing.com  از شرکت ماکروسافت

منحصربه‌فرد بودن

داشتن یک وب‌سایت که با یک وب‌سایت محبوب و پر بازدیدکننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود یک فاجعه به‌حساب می‌آید؛ بنابراین هیچ‌وقت دامنه را انتخاب نکنید که با دامنه کسی دیگر مشابه باشد.

پرهیز از انتخاب نام علائم ثبت‌شده تجاری

خیلی از نام‌ها ثبت‌شده و جز علائم تجاری و دارای حقوق مالکیت هستند و ثبت آنان شاید در ابتدا مشکلی ایجاد نکند اما در آینده ازنظر حقوقی می‌توانند برای شما مشکل‌ساز شوند.

مثال: facebook.info  این دامنه ازنظر حقوقی متعلق به شرکت فیس‌بوک است.

عدم انتخاب نام شخصی به‌عنوان دامنه

اکیداً توصیه می‌شود در کاربردهایی به‌جز وب‌سایت‌های شخصی، از انتخاب نام و فامیل شخصی خودتان به‌عنوان نام دامنه، خودداری کنید. این کار اصلاً حرفه‌ای نیست و ضمن اینکه یک ایراد دیگر نیز دارد و آن اینکه در مواقعی که بخواهید کارتان را توسعه بدهید و یک گروه کاری تشکیل بدهید، این اصلاً برای همکارانتان جالب نخواهد بود که نام دامنه‌ی یک کار گروهی، تنها به اسم یک شخص باشد.

قابل حدس بودن

قابل حدس بودن نام یک دامنه امتیاز ویژه‌ای خواهد بود، اینکه کاربران از مجموعه شما آگاهی داشته باشد و با اندکی شناخت بتواند به سایت شما دسترسی پیدا کند نشان از آن است که شما نام درستی برای سایت خود انتخاب کرده‌اید. هنگامی‌که شخصی برای اولین بار نام دامنه شما را می‌شنود باید نام دامنه طوری باشد که آن شخص قادر باشد فوراً و با دقت محتوای وب‌سایت شما را حدس بزند.

مثال: یک کاربر می‌تواند حدس بزند نام دامنه دانشگاه شریف sharif.ac.ir  و نام دامنه دانشگاه تهران tehran.ac.ir  خواهد بود.

استفاده از کلمات مرتبط

گر نتوانستید دقیقاً نام موردنظر خود را برای دامنه پیدا کنید و یا بیشتر نام‌ها در گذشته ثبت شده‌اند از ترکیبات مرتبط استفاده کنید.
مثال: نمایشگاه خودرو بهروز قصد ایجاد یک سایت دارد، خوب مواردی از این قبیل می‌تواند برای انتخاب نام دامنه مناسب باشد: behroozcar ، behroozonline و…

استفاده از ابزار انتخاب دامنه

استفاده از وب‌سایت‌هایی مانند http://www.whois.net فوق‌العاده آسان برای تعیین در دسترس بودن نام یک دامنه می‌باشد. فقط به خاطر داشته باشید شما مجبور نیستید از طریق این وب‌سایت خرید انجام دهید فقط برای در دسترس بودن نام دامنه و انتخاب نام دامنه مناسب از این وب‌سایت‌ها استفاده کنید.

ثبت اسامی مشابه و یا سایر پسوندهای رایج

اشتباهات احتمالی را که ممکن است مشتریان بالقوه در زمان تایپ آدرس شما مرتکب شوند در نظر بگیرید. اگر احتمال اشتباه وجود دارد، به فکر ساده کردن اسم باشید و یا چند نام با اشتباهات متداول تایپی را ثبت کنید تا کاربر در صورت تایپ اشتباه هم بتواند سایت شما را بیابد؛ و یا اگر تصور می‌کنید که نام دامنه انتخابی شما بخصوص از زمان شروع فعالیت وب‌سایت، ممکن است با پسوندهای دیگر توسط افراد مختلف به ثبت برسد، هم‌زمان با ثبت پسوند اصلی، پسوندهای مهم و رایج دیگر را نیز به ثبت برسانید.

سایر نکات

  • نام‌های دامنه باید با استفاده از خدمات آنلاین ثبت رسمی، به ثبت برسد.
  • به‌طورکلی تمام قوانین حاکم بر نام تجاری، در مورد نام دامنه نیز صادق است.
  • با ثبت یک نام دامنه این نام به‌منزله ثبت یک آرم تجاری نیست بلکه فقط یک آدرس اینترنتی است.
  • خرید آدرسURL پرهزینه نیست؛ بنابراین شما می‌توانید چند URL با کلمات کلیدی قوی خریداری کرده و آن‌ها را به دامنه اصلی وب‌سایت خود متصل نمایید درنتیجه ترافیک زیادی به وب‌سایت اصلی شما هدایت خواهد شد.
  • دامنه‌های.ir را می‌توانید برای ۱ یا ۵ سال و سایر دامنه‌ها را می‌توانید برای ۱ تا ۱۰ سال ثبت و یا تمدید نمایید.
  • اولین کسی که نام دامنه را ثبت می‌کند صاحب آن است و دیگر کسی نمی‌تواند یک دامنه با آن نام ثبت کند.
  • یک نفر می‌تواند تعداد زیادی دامنه ثبت کند ولی جوامع اینترنتی به‌شدت با این کار که نوعی احتکار نام دامنه است مخالف‌اند.
  • بعد از ثبت دامنه، آن دامنه برای مدت‌زمانی که ثبت کرده و هزینه آن را پرداخت کرده‌اید به شما متعلق خواهد بود و اگر بعدازآن زمان مذکور دامنه را تمدید نکرده و هزینه آن را نپردازید ممکن است توسط شخص دیگری به ثبت برسد و مالکیت آن از دست شما خارج شود پس اعتبار دامنه خود را حتی‌المقدور تا یک ماه قبل از سررسید انقضاء تجدید نمایید.
  • هر چه زمان ثبت دامنه بیشتر باشد موتورهای جستجو علاقه بیشتری برای دادن رتبه‌های بهتر به آنان دارند. اگر دامنه شما تازه ثبت شده است باید بین ۶ تا ۹ ماه در حالت معمولی برای رتبه‌های بهتر صبر کنید.

انتخاب کنید و به نام خودتان ثبت کنید

یک نام دامنه نمی‌تواند برای بیش از یک شخص یا تجارت صادر شود، بنابراین اگر فرد دیگری قبلاً ایده‌ی شما را ثبت کرده باشد، مجبور خواهید شد به فکر نام جدیدی باشید. برای کنترل اینکه دامنه موردنظر شما قبلاً به ثبت رسیده است یا خیر، از سرویس‌های جستجوی نام دامنه مانند  http://www.whois.net استفاده کنید.

 البته توجه کنید که حتماً دامنه‌تان، به نام خودتان ثبت شود، چرا که همان‌طوری که اشاره شد، تمام مالکیت یک وب‌سایت با مالکیت دامنه‌ی آن برابری می‌کند.

مجید باقری

سلام... من مجید باقری هستم! به سایت شخصی من خوش آمدید. در این سایت علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوالات خود در حوزه فناوری اطلاعات، می توانید پرسش های خاص خود را نیز برای من ارسال نمائید. در این سایت شما می توانید سوابق علمی و تجربیات حرفه ای من را ببینید و با توانایی های فنی من آشنا شوید. این راهی است به سوی همکاری های بعدی …

همه مطالب ارسالی توسط: مجید باقری