مشاوره انتخاب آنتی ویروس

1300 863 مشاور فناوری اطلاعات - IT consultant

خرید آنتی ویروس اصل به شیوه استفاده و اهمیت اطلاعات کاربران بستگی دارد. منظور از آنتی ویروس مناسب برای کاربران خانگی، شرکتی و سازمانی چیست؟ این مقاله را تا پایان مطالعه کنید تا بتوانید بهترین آنتی ویروس را برای شرکت، کامپیوتر شخصی یا موبایل و تبلت خود انتخاب کنید.

اغلب برندهای آنتی ویروس نسخه ای با عنوان آنتی ویروس نرمال یا استاندارد یا پلاس را به عنوان اولین پلان خود طراحی و ارائه کرده اند و کاربری اینگونه پلان ها را کاربرانی قرار داده اند که از کامپیوتر خود بصورت تفریحی یا در حد آموزشی و مبتدی استفاده میکنند. بسیاری از کاربران میتوانند از پلان اول آنتی ویروس استفاده کنند و هزینه بالاتری را پرداخت ننمایند، ولی در صورتیکه کاربری افراد از کامپیوترها حرفه ای تر شود به همان نسبت نیز پکیج آنتی ویروسی که تهیه میکنند نیز باید حرفه ای تر باشد.

امروزه بیش از چهل تا شصت شرکت تولید و توسعه آنتی ویروس ها و سیستم های امنیتی اقدام به تولید آنتی ویروس برای کاربران خانگی، شرکتی (تحت شبکه) و مراکز داده و محیطهای مجازی و ابری می کنند. برخی از بهترین تولید کنندگان نرم افزارهای امنیتی Symantec , McAfee , Kaspersky , ESET , Bitdefender, TrendMicro و چندین شرکت دیگر از پیشروهای تهیه و تدوین اینگونه نرم افزارها هستند. برای اطمینان از صحت عملکرد امنیتی نرم افزارهای آنتی ویروسی که در محیط شرکتها نصب میگردند، این مهم است که از قابلیتها و توانائی های آنها آگاه باشیم.

انواع آنتی ویروس ها (از نظر نوع کاربری)

محصولات آنتی ویروس از لحاظ نوع کاربری به ۴ گروه اصلی تقسیم می شوند:

۱- آنتی ویروس های خانگی و عادی
۲- آنتی ویروس های شرکتی حرفه ای
۳- آنتی ویروس های تحت شبکه سازمانی
۴- آنتی ویروس تحت شبکه برای شبکه های بسیار بزرگ و با ویژگی های امنیتی خاص.

عموم شرکتهای ارائه دهنده آنتی ویروس فقط آنتی ویروسهای گروه ۱ و ۲ را تولید می کنند. وب روت، بیت دفندر، کسپرسکی، اف-سکیور، جی دیتا، آویرا، ای ست و پاندا از جمله این شرکتها هستند. شرکت یا شرکتهایی که محصولات هر ۳ گروه را تولید کنند اندک هستند که میتوان به ترند میکرو، سایمنتک و مکافی اشاره کرد.

البته برخی شرکتها نیز محصولاتی برای تامین امنیت اطلاعات در محیطهای ابری (کلـود) عرضه کرده اند که میتوان به غول امنیتی ترند میکرو (Trend Micro) اشاره کرد. در این بین شرکت انگلیسی بولگارد (BullGuard) فقط آنتی ویروس خانگی عرضه می کند.

اغلب برندهای آنتی ویروس با هدف تنوع بخشیدن به پلان های خود و پاسخگویی به نیاز مشتریان آنتی ویروس اقدام به طراحی پلان های متنوع نسبت به تعداد کاربران مجاز ( تعداد مجاز ۱ کاربر , ۲ کاربر , ۳ کاربر و ۱۰ کاربر …و برخی آنتی ویروسها تعداد کاربران متنوع تری را طراحی کرده اندا) برای استفاده از آنتی ویروس و همچنین قدرت انتخاب زمان ۱ سال , ۲ سال و …و ( بعضی آنتی ویروسها زمان های بیشتر) را به خریداران داده اند.

انواع آنتی ویروس ها (از نظر امکانات)

حال فرض کنید کاربر خانگی هستید و یا یک دفتر کاری کوچک با تعداد کمی کامپیوتر و البته از سیستم عاملهای سروری مثل ( ویندوزهای ۲۰۰۳ – ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ ) استفاده نمی کنید؛ شما چه محصولاتی را می توانید انتخاب کنید و با چه ویژگی هایی:

آنتی ویروس ها (AntiVirus)

محصولات آنتی ویروس یک حفاظت حداقلی را برای کاربران فراهم میکنند و ویژگی های اضافی ندارد. این محصولات برای کاربرانی که اینترنت استفاده نمی کنند مناسب است و در بین همه محصولات آنتی ویروس قیمت پایین تری دارند.

اینترنت سکیوریتی ها (Internet Security)

ضد ویروسهای اینترنت سکیوریتی به صورت پایه ای شامل تمام ویژگی های آنتی ویروس (AntiVirus)، فایروال (Firewall) و آنتی اسپم (ضد هرزنامه) هستند. برخی شرکتها به این گروه از محصولات خود ویژگی های بیشتری نیز افزوده اند مانند کنترل والدین بر فرزندان، حفاظت از اطلاعات حساس، بهینه سازی سیستم (System Tune) و مدیریت پسوردها.

حفاظت کامل ( Maximum Security , Total Security , …)

این محصولات همه ویژگی های امنیتی مورد نیاز کاربر را دارا می باشند. مقابله با همه تهدیدات دیجیتالی، داشتن ویژگیهای فایروال، مدیریت والدین بر فرزندان، بهینه سازی سیستم، پاک کردن امن فایلها، قابلیت نصب بر روی دستگاه های دیجیتالی مختلف با سیستم عاملهای متفاوت، فضای ذخیره سازی و پشتیبان گیری آنلاین براساس کلود، مدیریت پسوردها و …)

پلان های آنتی ویروس برای فروش

طراحی پلان های آنتی ویروس برای فروش عبارتند از:

  • آنتی ویروس
  • آنتی ویروس پلاس
  • اینترنت سکوریتی
  • توتال سکوریتی
  • آنتی ویروس لینوکس سرور
  • آنتی ویروس های ویندوز سرور
  • آنتی ویروس مناسب برای موبایل
  • آنتی ویروس مناسب برای مکینتاش

آنتی ویروس میتواند از ۱ کاربر تا ۱۰ کاربر باشد و تعداد کاربران کاملا بستگی به تعداد سیستم های شرکت ها یا سازمان ها دارد و در صورتیکه شرکت یا سازمان قصد استفاده از نسخه یکپارچه تحت شبکه برای کنترل و مدیریت یکپارچه ابزار و امکانات و همچنین دیتای رد و بدل شده را داشته باشند بایستی به شرکت فروشنده آنتی ویروس درخواست فروش آنتی ویروس تحت شبکه را بدهند که البته بهتر است اینگونه شرکتها امکان بهره مندی از مدیر سرور و شبکه را بصورت تمام وقت داشته باشند.

نکات مهم قبل از خرید آنتی ویروس

بررسی کامپیوتر

اگر به تازگی کامپیوتر خریده باشید، حتما نرم افزارهای نصب شده بر روی کامپیوترتان را چک کرده و یا از فروشنده درباره آنها سوال کنید. برخی قطعات سخت افزاری ممکن است با نرم افزارهای امنیتی ارائه گردند و فروشنده این نرم افزارها را بر روی سیستم عامل شما نصب کرده باشد. این نرم افزارها ممکن است کاملا رایگان یا دارای طول دوره استفاده محدود باشند. سیستم عامل های ۷ و Mac OS X دارای دیواره های آتش داخلی هستند، با این حال آنها کاری نمی کنند مگر اینکه روشن باشند!

به علاوه مرورگرهای شما نیز تنظیمات امنیتی دارند که می توانید آنها را مرور کنید. برای انتخاب آنتی ویروس جدید خوب است که برنامه های خود را کنترل کرده و نیازمندی خودتان را از برنامه های امنیتی مشخص کنید و ببینید به چه برنامه های امنیتی نیاز دارید.

برنامه های رایگان در مقابل نرم افزارهای غیررایگان

برنامه های امنیتی رایگان مختلفی در دسترس قرار دارند که می توانند موارد مختلفی از جنبه های امنیتی کامپیوتر شما را محافظت نمایند. بسیاری از این نرم افزارهای رایگان نسخه های محدود شده برنامه های غیررایگان هستند که کمپانی ها با امید اینکه شما آنها را به نسخه های بالاتر بروزرسانی کرده و نسخه های بالاتر را خریداری کنید آنها را ارائه می دهند. از جنبه های منفی این آنتی ویروس ها نداشتن پشتیبانی های تلفنی و آنلاین است که معمولا توسط ما ایرانی ها کمتر استفاده می گردد، همچنین برخی محدودیت ها در برنامه، برای مثال غیرفعال شدن اسکن ایمیل ها و غیره.

کاربران سیستم عامل های مکینتاش

بسیاری از کاربران سیستم عامل های مک بر این باورند که مکینتاش ها ویروس نداشته و یا ویروسی نمی شوند، دلیل آن تعداد کم ویروس های نوشته شده برای مک است اما این بدان معنی نیست که برای این سیستم عامل ها ویروسی وجود ندارد. بر طبق این باور بسیاری از کاربران این سیستم عامل ها از آنتی ویروس و نرم افزارهای امنیتی استفاده نمی کنند. با این حال امروزه ویروس های مک بیشتر و رایج تر شده اند. بسیاری از کاربران حرفه ای استفاده کننده از مک توصیه به استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس و همچنین روشن کردن دیواره آتش این سیستم عامل می کنند.

Scareware

لینک های مخرب نمایش دهنده هشدارهای مختلف امنیتی به یکی از محبوب ترین تاکتیک های مجرمان اینترنتی تبدیل شده اند. این هشدارها شما را از ویروس های کامپیوتری که به ادعای آنها در کامپیوتر شما وجود دارند می ترسانند و شما را تشویق به کلیک بر روی لینک مورد نظرشان و دانلود نرم افزار ارائه شده خودشان می کنند. آنها شما را از وجود ویروس های موجود بر روی کامپیوترتان می ترسانند اما درواقع این ویروس ها وجود خارجی نداشته و شما بر روی لینک برنامه های مخرب کلیک کرده و آنها را دانلود خواهید کرد.

واژه ای که برای این نوع از تهدیدات استفاده می شود Scareware یا ترس افزار است. Scareware ها همچنین برای معرفی خود از تبلیغات گوناگون در سایت های مختلف استفاده می کنند. پس برای انتخاب و دانلود برنامه ها حتما در سایت های معتبر به تحقیق بپردازید و برنامه های خودتان را از سایت های معتبر دانلود و استفاده کنید. همچنین همیشه به یاد داشته باشید که هر اخطاری از طرف مرورگر یا ایمیل شما مبنی بر وجود ویروس برروی کامپیوتر شما ساختگی و جعلی است.

شیوه انتخاب آنتی ویروس

اکنون که شما نیاز های خودتان را شناخته و ارزیابی کرده اید، و می دانید برنامه های مستقل امنیتی مورد نیازتان است و یا بسته های امنیتی، می توانید به تحقیق در باره بهترین نرم افزار مورد نیازتان بپردازید. در زیر به برخی مسائل اساسی برای راهنمایی انتخاب بهتر نرم افزارها اشاره کرده ایم.

جست و جو و مطالعه مقالات مختلف مقایسه ای

در اینترنت به جست و جوی مقاله های مقایسه ای بین آنتی ویروس ها بپردازید. هزاران مقایسه میان آنتی ویروس ها انجام شده است که شما را در انتخاب بهترین نرم افزار راهنمایی خواهند نمود اما قبل از شروع به مطالعه به یاد داشته باشید که مقالات سال جاری را مطالعه کنید. همچنین مقالات سایت های معتبری مانند CNET و toptenreviews و غیره را بخوانید. اگر آشنایی با زبان انگلیسی ندارید سایت های فارسی زبان مختلفی وجود دارد که مقالات این سایت ها را ترجمه و ارائه می دهند.

کنترل امکانات و مزایا

یک آنتی ویروس خوب باید از امکانات زیر برخوردار باشد، پس در انتخاب خود حتما به این موارد دقت نمایید:

  • محافظت زنده یا محافظت آنی: به این معنی که آنتی ویروس همیشه روشن و درحال مانیتورینگ و بررسی فعالیت ها و پردازش هاست.
  • بروزرسانی خودکار: آپدیت خودکار آنتی ویروس برای محافظت در برابر ویروس های جدید.
  • آنالیز اکتشافی: بررسی فایل ها برای یافتن ویروس های ناشناخته طبق الگوریتم های کشف ویروس های ناشناخته

راحتی کار با نرم افزار

مشخص کنید کار با نرم افزار انتخابی شما از لحاظ راحتی نصب، کار، مدیریت و تنظیمات و بروزرسانی در چه حدی است. برخی از نرم افزارها برای استفاده نیاز به دانش بیشتری دارند. اگر کاربر مبتدی هستید حتما به این مسئله توجه نشان دهید. آنتی ویروس هایی که کار با آنها ساده تر است در سایت خود برای نصب و استفاده با استفاده از اسکرین شات های مختلف به آموزش کلیه مراحل پرداخته و این مراحل نیز به سادگی در نرم افزار گنجانده شده اند.

پشتیبانی نرم افزار

اگر تصمیم به خرید آنتی ویروسی گرفته اید بهتر است از شرکتی خریداری کنید که پشتیبانی های مختلف تلفنی و آنلاین را برای نرم افزارهایش ارائه دهد. متاسفانه برای ارتباط مستقیم با شرکت های اصلی معمولا دچار مشکل هستیم برای همین از نمایندگانی خرید کنید که پشتیبانی خوبی برای نرم افزارهای خود ارائه می دهند.

تست نسخه های رایگان

یک نسخه رایگان از نرم افزاری که مورد علاقه شما واقع شده و دوست دارید از آن استفاده نمایید را دانلود و نصب و امتحان کنید. کلیه امکانات آن را چک کنید، راحتی کار و تنظیمات را مرور کنید، خواسته های خودتان از یک نرم افزار خوب امنیتی را مرور کنید، اگر نیازهای شما را تحت پوشش قرار داده و از این لحاظ مشکلی وجود ندارد برای تهیه نسخه اصلی اقدام کنید.

استراتژی استفاده از آنتی ویروس ها

مهمترین مسئله در استفاده از آنتی ویروس جدید این است که آنتی ویروس شما تنها زمانی خوب است که با آخرین بروزرسانی ها، آپدیت شده باشد. موارد زیر را برای استفاده صحیح و بهتر از آنتی ویروستان مورد نظر داشته باشید:

  • مطمئن شوید که بروزرسانی خودکار در نرم افزار امنیتی شما روشن باشد.
  • اخطارهای مختلف برنامه را نادیده نگیرید. اگر زمان استفاده از برنامه شما به اتمام برسد دیگر بروزرسانی های جدید به دست شما نخواهد رسید.
  • ممکن است در زمان هایی نیاز به غیرفعال کردن آنتی ویروس باشد، همیشه بعد از انجام کارها یادتان باشد که آنتی ویروس خود را دوباره فعال کنید.
  • اگر بخواهید آنتی ویروس جدیدی را نصب و استفاده کنید حتما یادتان باشد که آنتی ویروس قبل را بطور کامل حذف کنید.

آشنایی با آنتی ویروس های معروف

در این قسمت ترتیب معرفی آنتی ویروس ها نشان دهنده برتری آن ها نیست، ما تنها آنتی ویروس های مطرح شده در منابع معتبر را بر اساس تجربه ای که در کار با آنها داریم نقد میکنیم و انتخاب نهایی با توجه به نیاز ها و سخت افزار سیستم کامپیوتری شما، به عهده خودتان است.

Kaspersky Lab

با کسپر اسکای شما با چیزی فراتر از یک آنتی ویروس ساده روبرو هستید. در مقایسات انجام شده در سال های مختلف همواره نام کسپر اسکای به عنوان یکی از بهترین ها مطرح بوده است. بعد از تستی که از آنتی ویروس های مختلف گرفته شد، تنها کسپرسکی توانست تمام تهدید ها را به طور کامل رفع کند. این آنتی ویروس در بک آپ گرفتن و همچنین ریکاوری اطلاعات هارد هم به خوبی عمل می کند.کسپرسکی یک حفاظت همه جانبه را برای شما فراهم میکند.

Norton Security

این آنتی ویروس به عنوان یک میان رده قوی شناخته می شود و در آخرین نسخه خود قابلیت های خوبی را در بر میگیرد اما آپدیت آن کمی سنگین است و برای کاربران مبتدی تر گاها دردسر ساز می شود. قدرت آنتی ویروس نورتن در شناسایی ویروس ها قابل قبول است اما نیاز به سخت افزار قدرتمند برای نصب و اجرا شاید بزرگترین ایراد آن باشد.

Avast AntiVirus

نسخه ی رایگان این آنتی ویروس یکی از بهترین آنتی ویروس های رایگان است. نسخه ی رایگان آن میتواند با دیگر آنتی ویروس ها از نظر امنیت و دیتابیس مقابله کند. اما عمده مشکل آن قیمت های بروزرسانی آن است. احتمالا پس مقایسه ی ویژگی ها نسخه رایگان با نسخه پولی واقعا تحت تاثیر قرار خواهید گرفت!

Avira Antivirus

معمولا آنتی ویروس ها هزینه سالیانه نسبتا بالایی دارند و در نسخه های رایگان نیز محدودیت های فراوانی را اعمال می کنند، اما کمپانی اویرا در کنار نسخه تجاری خود که البته قیمت زیادی هم ندارد یک نسخه رایگان قدرتمند هم ارائه کرده است که اکثر قابلیت های لازم یک نرم افزار آنتی ویروس را در خود جای داده است. اگر شما به دنبال یک آنتی ویروس رایگان هستید، پیشنهاد ما به شما اویرا می باشد. البته نباید انتظار داشته باشید که یک نرم افزار رایگان به خوبی نسخه های پولی به شما سرویس دهی کند ولی باز هم نسبت به خیلی از نرم افزارها بهتر است. البته بهترین مزییت اویرا این است که مدام به شما پیغام «ارتقا به نسخه کامل» را نمی دهد و نسبت به سایر رقبا کاربر آزاری کمتری دارد.

AVG

این آنتی ویروس یکی از قوی ترین آنتی ویروس های رایگان است و شما را از بسیاری از ویروس ها و برنامه ی مخرب مصون می دارد اما در مقاطع مختلف از ارائه آپدیت به کاربران ایرانی امتناع میکرد و به همین دلیل خود من استفاده از آن را توصیه نمیکنم چرا که ممکن است در آینده باز هم این سیاست کاری را در پیش گیرد هرچند که در حال حاضر این مشکل وجود ندارد.

Bitdefender

این آنتی ویروس از نظر بسیاری بهترین آنتی ویروس برای کاربران معمولی کامپیوتر است، آنتی ویروس بیت دیفندر تقریبا تمامی مالورها و ویروس ها را تشخیص می دهد. این نرم افزار در هنگام اسکن کامپیوتر سرعت آن را پایین نمی آورد اما به طور کلی خود نرم افزار منابع بالایی را برای نصب نیاز دارد، به همین دلیل برای کامپیوترهای با سخت افزار ضعیف تر توصیه نمیشود. این محصول قیمت بالایی دارد و سالانه ۴۰ تا ۶۰ دلار هزینه در بر دارد.

Comodo

کومودو یکی از بهترین نمونه‌های رایگان موجود در بازار است. این نرم افزار امنیتی، مجموعه‌ای کامل از موتورهای شناسایی برای انواع بد افزار همچون ویروس‌ها و جاسوسان و Rootkit‌ها ‌است و همچنین از تکنولوژی Defense + کومودو نیز برخوردار است که یک لایه مضاعف امنیتی را برای کاربر ایجاد می‌کند. محیط کاربری کومودو بسیار ساده است و منابع چندانی هم از سیستم اشغال نمی کند.

ESET Smart Security

نود ۳۲ یکی از آنتی ویروس هایی که همیشه محبوبیت های خود را داشته است. نسخه جدید آنتی ویروس ESET Smart Security یکی از جالب ترین آنتی ویروس های تست شده است و در بین کاربران ایرانی محبوبیت زیادی دارد. این آنتی ویروس برای استفاده از نسخه پرمیوم خود پول زیادی دریافت نمی کند و البته نسخه رایگان هم ندارد، عالی کار می کند، نیازی به سخت افزار قوی ندارد، کمترین حافظه رم را اشغال میکند و یک رابط کاربری فوق العاده دارد. اگر بدنبال آنتی ویروسی هستید که بی سر و صدا در پس زمینه کامپیوتر برای شما کار کند نود ۳۲ بهترین گزینه است.

McAfee

اگر شما یه روش امنیتی قدیمی علاقه مند هستید می توانید از این آنتی ویروس استفاده کنید. این آنتی ویروس یکی از قدیمی ترین آنتی ویروس های موجود در بازار است. البته نسخه های جدید این آنتی ویروس کارکشته آمریکایی مخصوصا در حفاظت شبکه های کامپیوتری حرف های زیادی برای گفتن دارد اما کار کردن با آن دردسرهای بسیاری دارد، به خصوص که پس از نصب، حذف آن از روی کامپیوتر اصلا کار ساده ای نیست!

Panda Antivirus

با وجود اینکه این آنتی ویروس یکی از شکست خوردگان در قدیم است اما امسال یکی از بهترین آنتی ویروس ها خود را ارائه کرده است. پاندا یکی از بزرگترین آنتی ویروس های قدیم بود و از بهترین ویژگی ها آن می توان به تعادل رابطه ی تعاملی کاربری، امنیت آن و پایگاه های داده ی آن اشاره کرد. در حال حاضر پاندا طرفداران زیادی ندارد اما هنوز هم برای کامپیوترهای قدیمی و با سخت افزار ضعیف یکی از بهترین گزینه هاست.

Trend Micro

در مباحث امنیتی مربوط به شبکه های کامپیوتری قطعا نام ترند میکرو یکی از معتبرترین هاست اما هزینه بالای لایسنس و کاربری پیچیده آن باعث می شود ما آن را برای کاربران خانگی توصیه نکنیم.

G Data

آنتی ویروس جی دیتا شاید به اندازه رقبایش معروف نباشد اما قطعا انتظار شما را به عنوان یک آنتی ویروس صرف برآورده میکند، نسخه رایگان جی دیتا امکانات خوبی دارد و منابع چندانی از سیستم را اشغال نمی کند.

BullGuard

آنتی ویروس قدرتمند و سبک که تنها ایرادش نیاز به نصب مکمل هایی مثل اینترنت سکوریتی و فایروال در کنار آنتی ویروس است، این نرم افزار وظیفه شناسایی و از بین بردن ویروس ها را به خوبی انجام می دهد.

Microsoft Security Essentials

آخرین نرم افزار معرفی شده در این پست را به شرکت مایکروسافت اختصاص میدهیم. آنتی ویروسی رایگان که حداقل های امنیتی را برای ویندوز فراهم میکند و کارایی ساده ای دارد. منابع چندانی از سیستم را اشغال نمیکند و از این نظر کاملا مطلوب است اما همان طور که گفته شد حداقل امنیت را برای شما فراهم میکند و از حیث مقابله با تهدیدات قابل اعتماد نیست.

مقایسه آنتی ویروس های معروف

قدرت شناسایی و حذف ویروس

(رتبه بندی از نظر قدرت شناسایی و حذف ویروس، Trojan، Spyware، Malware، Worm، HackTool و سایر بدافزارها)

نتیجه برخی آزمون‌ها: بعضی از آنتی ویروس ها پس از آنکه با تعداد و حجم بالایی از ویروس مواجه می شوند (مثلاً درگیر شدن با ۷۰۰۰ ویروس در یک Flash Memory جهت تست)، قدرت تشخیص مطلوبی دارند اما سرعت تشخیص آن‌ها کــُند است و زمان زیادی نیاز است تا همه ویروس ها را به دام بیاندازند؛ در طول این مدت ممکن است ویروس، کاری که نباید صورت بگیرد را به اتمام برساند. همچنین بعضی از آنتی ویروس ها، در شناسایی ویروس به درستی عمل می کنند اما در حذف آن ناتوانند. پاسخ آنتی ویروس ها به این آزمون‌ها تقریباً در یک رده است اما شناسایی ویروس های جدید که بخصوص از طریق Flash Memory ها منتقل می شوند یکی از مسائلی است که آنتی ویروس ها را از یکدیگر متمایز می کند. نوعی از ویروس‌یابی، ویروس‌یابی Database است که در این روش، لیستی از انواع آلودگی از طریق Update در اختیار آنتی ویروس قرار می گیرد و آنتی ویروس، هنگام Scanning، فایل ها را با لیست خود مقایسه می کند و در صورت مشابهت، آن‌ها را Delete یا قرنطینه می کند. این نوع از ویروس‌‌یابی تقریباً در همه آنتی ویروس ها مشابه و نسبتاً موفقیت آمیز است؛ اما ویروس‌‌‌یابی از روش الگوریتم‌‌خوانی، نوعی از ویروس یابی است که نیاز به نوعی هوش مصنوعی دارد که آنتی ویروس بتواند کدنویسی یا الگوریتم را بخواند و یا رفتار یک الگوریتم را تشخیص دهد. کمتر آنتی ویروسی هست که بتواند در این زمینه موفق باشد. شیوه های دفع حملات اینترنتی بوسیله‌ی Anti-Hack و Firewall نیز در آنتی ویروس ها نسبتاً مشابه اما قدرت و عملکرد آن ها متفاوت می باشد. تمامی موارد فوق و پاره ای موارد تخصصی تر در مقایسه‌ی زیر در نظر گرفته شده است.

آنتی ویروس هایی که عدد نمودار آن‌ها بیشتر است، موفق تر بوده اند.

۰۱

میزان استفاده از منابع سیستم

(رتبه بندی از نظر تأثیرگذاری بر سرعت سیستم کاربر.)

برای بسیاری از کاربران، مخصوصاً آن دسته از کاربرانی که کامپیوتر آن‌ها کمی قدیمی شده است، این مسئله مهم است که آنتی ویروس نصب شده، سبب کـُندی عملکرد کامپیوترشان نشود. اما نباید فراموش شود که هدف اصلی از نصب آنتی ویروس، ایجاد و حفظ امنیت است. سرعت عالی و برقراریِ امنیت عالی در کنار یکدیگر، شدنی نیست. طبیعی است که وقتی آنتی ویروسی، برای محافظت از سیستم شما، درگیر پیاده‌سازی روش های تعریف شده‌اش است، مقادیری از منابع CPU شما را اِشغال می کند و این امر، کــُندی نسبی سرعت سیستم را به دنبال دارد. البته این مسئله، بیشتر برای کامپیوترهای قدیمی صدق می کند. زیرا کامپیوترهای امروزی کهCPU آن ها از تکنولوژی Core بهره‌مند است (نظیر Corei5 یا Corei7)، کمتر دچار افت سرعت می شوند. بنابراین، بهتر است بجای تمرکز بر روی عدم کاهش سرعت سیستم، بر روی برقراریِ یک امنیت کامل متمرکز شوید.

آنتی ویروس هایی که عدد نمودار آن‌ها بیشتر است، کمتر باعث کــُندی سرعت سیستم می شوند.

۰۲

رابط کاربری

(رتبه بندی از نظر نصب سریع و محیط کاربری ساده)

دسترسی سریع به بخش های مختلف یک آنتی ویروس و تنظیمات ساده و کاربرپسند، یکی از گزینه هایی است که سبب محبوبیت آنتی ویروس در میان کاربران می شود. البته این پارامتر، یک پارامتر تعیین کننده برای انتخاب یک آنتی ویروس نیست و نسخه های امروزی، تقریباً امکان و گزینه‌های مشابهی دارند.

آنتی ویروس هایی که عدد نمودار آن‌ها بیشتر است، در این زمینه مطلوب ترند.

۰۳

چگونگی بروز رسانی

(رتبه بندی از نظر دفعات Update شدن در طول روز و حجم دانلود شده)

برای کاربران، آنتی ویروسی مناسب است که تعداد دفعات Update و مقدار حجم دریافتی، کم باشد که هم ترافیک اینترنت کمتری مصرف شود و زمان کمتری صرف شود. البته اگر کاربران در سرعت و ترافیک مصرفی اینترنت، مشکل یا محدودیتی ندارند، این پارامتر نباید در انتخاب آنتی ویروس مناسب، برجسته نمایی شود.

آنتی ویروس هایی که عدد نمودار آن‌ها بیشتر است، در این زمینه مطلوب ترند.

۰۴

سرعت اسکن

(رتبه بندی از نظر سرعت Scan کردن کل سیستم یا Full System Scan)

تکنولوژی Scanning در آنتی ویروس ها مشابه است اما تفاوت هایی نیز دارد. سرعت جستجو و آنالیز فایل‌ها، پارامتری است که می تواند مشغولیت CPU را رقم بزند. بسیاری از آنتی ویروس‌‌ها به گونه ای هستند که اگر هنگام Scanning فعالیت دیگری بر روی سیستم انجام دهید، قطعاً به مشکل برخواهید خورد و با افت سرعت شدید مواجه خواهید شد که توصیه می شود این کار را نکنید. تکنولوژی Silent Scanning برای زمانی است که وقتی شما با کامپیوتر کار نمی کنید به طور اتوماتیک به راه می افتد و سیستم شما را Scan خواهد کرد. سرعت بررسی فایل های شما به حجم، نوع و تعداد فایل ها نیز بستگی دارد. برای مثال، Scanning تصاویر، موزیک و ویدئوها خیلی سریع تر از فایل های DLL و یا فایل‌های اجرایی صورت می گیرد.

آنتی ویروس هایی که عدد نمودار آن‌ها بیشتر است، در این زمینه مطلوب ترند.

۰۵

محافظت از Flash Memory

(رتبه بندی از نظر شناسایی اتوماتیک Flash Memory پس از اتصال به درگاه USB)

تکنولوژی Auto-Detection یکی از قابلیت‌های جدید آنتی ویروس هاست که بسیار مفید و کارساز است. امروزه اغلب آلودگی ها از طریق Flash Memory ها منتشر می شوند. آنتی ویروسی مناسب است که بلافاصله پس از متصل کردن Removable Disk ها، بتواند آن را تشخیص و پیش از استفاده‌ی کاربر، اقدام به Scanning کند. بعضی از آنتی ویروس ها این قابلیت را دارند و به محض اتصال Flash Memory، از قسمت Notification Area (کنار ساعت کامپیوتر)، پنجره ای باز می شود و از شما می خواهد که سخت افزار متصل شده را Scan کنید. این Pop-Up بسیار مناسب است زیرا اگر نباشد ممکن است کاربر فراموش کند که پیش از استفاده از سخت افزار، آن را Scan کند. بعضی آنتی ویروس ها این قابلیت را دارند ولی فعال نیست و شما باید در تنظیمات آنتی ویروس، تیک Enable را فعال کنید. پاره ای دیگر از آنتی ویروس ها، به این سرویس، مجهز نیستند.

آنتی ویروس هایی که عدد نمودار آن‌ها بیشتر است، این قابلیت را دارند و در اطلاع رسانی به کاربر، پنجره Pop-Up باز می شود.

۰۶

 

کدامیک از آنتی ویروس های مقایسه شده پیشنهاد می شود؟

معیار نخست، ایجاد امنیت و سپس عدم کاهش سرعت سیستم کاربر است. نوع کاربری کاربران از کامپیوترشان، سرعت اینترنتی که در اختیار دارند و همچنین توانمندی سخت افزاری کامپیوترشان، عوامل اصلی در انتخاب یک آنتی ویروس مناسب است. کاربرانی که کارهای Render گیری (طراحی پیشرفته و خروجی با کیفیت و ابعاد بالا) انجام می دهند، نباید آنتی ویروسی انتخاب کنند که منابع زیادی از CPU را اشغال کند؛ زیرا در کارشان اختلال ایجاد می کند. کاربرانی که اغلب وقت خود را به بازی، وب‌گردی و یا شنیدن موزیک می گذرانند، تقریباً هر آنتی ویروسی را می توانند انتخاب کنند (به شرط سرعت اینترنت مناسب و قدرت بالای سخت افزارهای کامپیوترشان). در نهایت، به کاربران توصیه می شود که کــُندی سرعت را تحمل کرده و آنتی ویروسی را انتخاب کنند که تضمین کننده‌ی حداکثر امنیت باشد؛ هدف اصلی از نصب آنتی ویروس، همین است.

نکات مهم در خرید آنتی ویروس اصل

تعداد کاربران آنتی ویروس

در صورتیکه قصد نصب و راه اندازی آنتی ویروس بر روی بیشتر از ۱ کامپیوتر را دارید حتما نسخه های چندکاربره را خریداری کنید. البته دقت کنید سایر کامپیوترها نیز کاربرد شما را از کامپیوتر و اینترنت داشته باشند چراکه نسخه کلیه کاربران یکسان میباشد. مثلا: اگر یک کامپیوتر مربوط به برنامه نویسی و طراحی میباشد و یک کامپیوتر فقط کاربری استفاده از ایمیل و وب گردی مسلما شما بایستی برای کامپیوتر اول از نسخه های اینترنت سکیوریتی به بالا و برای کامپیوتر دوم از نسخه های آنتی ویروس نرمال و یا پلاس استفاده کنید.

بررسی اصل بودن آنتی ویروس

استعلام اصل بودن آنتی ویروس خریداری شده بسیار ساده است! تقریبا کلیه آنتی ویروسها برای نصب و راه اندازی کدلایسنس را در وب سایت یا حساب کاربری در سایت خودشان صادر میکنند که بعد خرید کاربر این کدلایسنس از طریق خود آنتی ویروس یا از طریق وارد نمودن دستی کدفعالسازی در وب سایت در سیستم ثبت میشوند و ثبت کدلایسنس و تایید و فعالسازی آنتی ویروس شما به معنای اصل بودن کدلایسنس شما میباشد. مثال: وقتی آنتی ویروس بیدیفندر را خریداری میکنید بایستی در سایت بیدیفندر با آدرس:bitdefender.com ثبت نام نموده و کدلایسنس و فعالسازی آنتی ویروس را در حساب خود وارد نمایید.

نسخه قدیمی

آیا خریدآنتی ویروس قبل از سال جاری یعنی خرید نسخه قدیمی؟ خیر , تحت هر شرایطی شما لایسنس اصل آنتی ویروس را خریداری کنید بلافاصله پس از نصب و راه اندازی شرکت تولیدکننده آنتی ویروس بطور خودکار نسخه شما را به جدیدترین نسخه در تاریخ جاری بروز میکند. لذا در صورت دانلود یا خرید مجوز آنتی ویروس سالهای گذشته اصلا نگران نباشید. درصورتیکه شما لایسنس فعالسازی آنتی ویروس مربوط به ۲۰۱۲ را خریداری کنید و فایل نصب مربوط به ۲۰۱۳ را دانلود کنید در بسیاری از آنتی ویروسها در حین نصب با خطا مواجه میشوید. در صورتیکه یک فروشگاه آنتی ویروس با فروش نسبتا نرمالی روبرو باشد قاعدتا لینکهای دانلود خود و کدهای لایسنس قابل فروش خود را همانند سایت اصلی یکسان میکند.

بسته بندی

آیا خرید آنتی ویروس با جعبه و سی دی و کاتالوگ الزامیست؟ خیر، بطور کلی هیچ نرم افزاری برای نصب و راه اندازی نیازی به جعبه ندارد. جعبه آنتی ویروس ها فقط برای فروش در فروشگاه و مخفی بودن کدهای فعالسازی میباشد و بطور کلی فروش شکیل تر نرم افزار میباشد. در خرید آنلاین آنتی ویروس شما فایل نصب و راه اندازی آنتی ویروس را نسبت به ۶۴ب یت یا ۳۲ بیت بودن سیستم عامل خود دانلود می نمایید و کد مجوز دریافتی از فروشگاه را طبق راهنمای دریافتی از فروشنده (بصورت ایمیل یا راهنمای نصب آنتی ویروس منتشر شده در وب سایت) وارد نموده و آنتی ویروس را براحتی نصب میکنید.

حال با بررسی موارد فوق میتوانید از بین برترین برندهای آنتی ویروس یا بهترین آنتی ویروس هایی که کاندید خود نموده اید، پکیج ضد ویروس مناسب برای سیستم سخت افزاری و نرم افزاری خود را انتخاب کنید. در حین خرید آنتی ویروس حتما دقت کنید تعداد کاربران مجاز به استفاده از لایسنس شما و مدت زمان فعال بودن و استفاده از آنتی ویروس را مشاهده و مقایسه نمایید تا بهترین گزینه را انتخاب نموده باشید.

برگرفته شده از: «سازین»، «گویا آی تی»، «ایران ست آپ»، «پی سی ترینینگ» و…

 

مجید باقری

سلام... من مجید باقری هستم! به سایت شخصی من خوش آمدید. در این سایت علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوالات خود در حوزه فناوری اطلاعات، می توانید پرسش های خاص خود را نیز برای من ارسال نمائید. در این سایت شما می توانید سوابق علمی و تجربیات حرفه ای من را ببینید و با توانایی های فنی من آشنا شوید. این راهی است به سوی همکاری های بعدی …

همه مطالب ارسالی توسط: مجید باقری