مشاوره خرید سامانه پیام کوتاه

716 365 مشاور فناوری اطلاعات - IT consultant

برای انتخاب یک سامانه پیامک مناسب باید به نکات مختلفی دقت نمایید؛ مواردی ازجمله هزینه‌ها، پشتیبانی، کیفیت و …

در زیر به مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه پیامکی خوب پرداخته‌ایم:

هزینه سامانه پیام کوتاه

اگر به دنبال سامانه پیامکی خوب هستید لازم نیست که حتماً در جستجوی سامانه های گران‌قیمت باشید. همیشه اول رایگان‌ترین‌ها را بررسی و آن‌ها را هم امتحان کنید.

هزینه ارسال پیام کوتاه

هزینه‌ی ارسال پیامک در زمان انتخاب یک ارائه‌دهنده‌ی خدمات سامانه پیام کوتاه عامل مهمی است. ارائه‌دهندگان خدمات پیام کوتاه ازنظر سیستم محاسبه هزینه هر پیامک به دو دسته تقسیم می‌شوند:

بر اساس اعتبار: کاربر مبلغی به‌عنوان شارژ پرداخت می‌کند و با ارسال هر پیام کوتاه مبلغی از شارژ وی کسر می‌شود. به‌طور مثال کاربری ۱۲ هزار تومان شارژ پرداخت می‌کند که به ازای ارسال پیام کوتاه ۱۲ تومان از شارژ وی کسر می‌شود.

بر اساس تعداد پیام کوتاه: کاربر تعدادی پیام کوتاه خریداری می‌کند با ارسال هر پیام کوتاه یک واحد از اعتبار وی کسر می‌گردد. فرضاً کاربری ۱۰۰۰ پیام کوتاه خریداری می‌کند که با ارسال هر پیام ۱ واحد از تعداد پیام کوتاه خریداری‌شده کسر می‌شود.

به‌طورکلی با توجه به سیاستهای بازاریابی شرکت ارائه دهنده خدمات و تطابق آنها با میزان نیازهای خود باید انتخابی مناسب برای استفاده در دراز مدت داشته باشیم.

هزینه‌های جانبی

برخی ارائه‌دهندگان سامانه پیام کوتاه ممکن است بخشی از هزینه‌های مربوط به خدماتشان را پنهان کنند تا سرویس سامانه آن‌ها ارزان‌تر به نظر برسد. مواردی از قبیل هزینه‌های تنظیمات، پشتیبانی و غیره. قبل از خرید مطمئن شوید هزینه‌های جانبی دیگری وجود ندارد.

حداقل خرید پیامک

بیشتر ارائه‌دهندگان خدمات پیام کوتاه چیزی به نام حداقل خرید دارند و از مشتریانشان می‌خواهند که در هر بار خرید مثلاً حداقل ۵۰۰۰ اعتبار یا بیشتر خرید نمایند. بهتر است شرکتی را انتخاب نمایید که دارای حداقل خرید کم و یا فاقد آن باشد.

تاریخ انقضاء پیام کوتاه خریداری‌شده

برخی ارائه‌دهندگان خدمات پیام کوتاه چنانچه اعتبار خریداری‌شده در یک دوره‌ی زمانی مشخص (مثلاً ۳ ماه) مورداستفاده قرار نگیرد باطل می‌شود. بهتر است خدمات دهنده‌ای را انتخاب کنید که چنین محدودیت‌هایی نداشته باشد.

شماره عمومی و اختصاصی

شماره‌های عمومی سامانه بررسی کنید. زمانی سامانه شما فعال می‌شود که دارای یک شماره اختصاصی باشید. تفاوت شماره عمومی (عموماً کم شماره هستند) با شماره خاص خود را حتماً بدانید تا فریب نخورید. فراموش نکنید که شماره‌های عمومی رایگان هستند.

گستردگی پوشش شبکه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات پیام کوتاه

پوشش شبکه یک عامل مهم برای کاربران است، چون این امکان وجود دارد که ارائه‌دهنده‌ی خدمات پیام کوتاه نتواند پیام‌ها را به موبایل مقصد و یا اپراتورهای تلفن همراه تحویل دهد. بررسی کنید که ارائه‌دهنده‌ی خدمات قادر به ارسال پیام کوتاه انبوه به کلیه اپراتورهای موردنیاز شما باشد.

پشتیبانی از اپراتورها

زمانی که شما می‌خواهید پیام تبلیغاتی ارسال کنید، باید از فروشنده در مورد میزان پوشش اپراتورها بپرسید. چنانچه بیشترین تعداد اپراتورها توسط آن سرویس پشتیبانی می‌شود آن را انتخاب کنید.

کیفیت شبکه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدمات پیام کوتاه

برخی ارائه‌دهندگان خدمات برای هر پیام کوتاه مبلغ بسیار پائینی اخذ می‌کنند، اما کیفیت کارشان ضعیف است و پیام کوتاه ها ممکن است اصلاً به موبایل مقصد نرسد و یا پس از یک تأخیر طولانی برسد. کاربران قبل از خرید باید کیفیت شبکه‌ی ارائه‌دهنده‌ی خدماتشان را به‌دقت بررسی نموده و برای امتحان تعدادی پیامک آزمایشی ارسال کنند.

ارائه گزارش تحویل

شما به‌عنوان خریدار نیاز دارید که از تحویل پیامک‌ها و میزان سوخت آن‌ها سر دربیاورید بنابراین از فروشنده در مورد امکان دریافت گزارش تحویل حتماً سؤال کنید.

قابلیت دریافت پیامک

همه‌ی شرکت‌ها خدمات پیام‌رسانی یک‌طرفه – یعنی توانائی ارسال پیامک – را دارند، اما همه‌ی آن‌ها خدمات دوطرفه که به کاربران اجازه‌ی دریافت پیام کوتاه را می‌دهد ارائه نمی‌کنند، چون این حالت ازنظر فنی مشکل‌تر است. اگر شما نیاز به سیستم پیام‌رسانی دوطرفه دارید (ارسال و دریافت پیام کوتاه) مطمئن شوید که شرکت موردنظر شما این قابلیت را دارد.

بانک شماره‌های کامل

سامانه‌ای بهترین سامانه است که بانک کامل شماره‌ها را در اختیارتان قرار دهد به‌طوری‌که شما بتوانید به تفکیک استان و کشور و شهرهای مختلف و حتی به‌صورت خاص ازنظر کد پستی و … سامانه خود  و مخاطبین را مدیریت کنید. البته اپراتورهای برتر شماره‌ها را بر اساس سن و جنس نیز، تقسیم‌بندی کرده‌اند.

کارایی امکانات سامانه

زمانی که در معرض خرید یک سامانه پیامک هستید ممکن است با پیام‌ها و وعده‌های تبلیغاتی زیادی در رابطه با سامانه روبرو شوید. شما باید بدانید چه چیزی به کارتان می‌آید و آن را انتخاب کنید و در این راستا فریب تبلیغات فانتزی را نخورید.

تنوع روش‌های ارسال پیام کوتاه

بررسی کنید که آیا ارائه‌دهنده‌ی خدمات سامانه پیام کوتاه برای ارسال و دریافت پیام کوتاه، از متداول‌ترین پروتکل‌ها مانند HTTP و XML  پشتیبانی می‌کند یا نه.

راهنماهای کامل برای برنامه نویسان جهت ارسال و دریافت پیام کوتاه

راهنما و نمونه کد به زبانه‌ای برنامه‌نویسی مختلف ازنظر برنامه نویسان فوق‌العاده گران‌بها هستند چون می‌توانند در وقت و هزینه‌شان صرفه‌جوئی کنند. برخی ارائه‌دهندگان خدمات کاربران را وادار می‌کنند تا پیش از دریافت راهنمای ویژه برنامه نویسان و یا کدهای نمونه از وب‌سایت در جایی ثبت‌نام کرده یا خریدی انجام دهند که لزومی ندارد.

قابلیت مدیریت و گزارش‌گیری

بیشتر ارائه‌کنندگان خدمات پیام کوتاه یک سیستم مدیریت اشتراک مبتنی بر اینترنت (تحت وب) فراهم می‌کنند که عملکردهای عمده‌ی آن‌ها، مانند بررسی تعداد پیام کوتاه یا اعتبار باقیمانده و قابلیت خرید آنلاین اعتبار و … کمابیش مشابه هستند. شرکت‌های ممتاز سیستم گزارش‌گیری را ارائه می‌دهند که یادگیری و استفاده از آن ساده است و کاربران را از طریق یک فرایند نظام‌مند راهنمایی می‌کند. این خصوصیات به کاربران کمک می‌کند تا کارآمدتر بوده و اشتباهات کمتری داشته باشند.

عدم وابستگی زیاد به مدیریت سامانه

سامانه‌ای مناسب است که نیاز به کنترل شما به‌طور دائمی نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال یک سامانه خوب امکان زمان‌بندی کردن، ارسال دارد و شما می‌توانید با زمان‌بندی هر وقت که خواستید پیامتان را ارسال کنید.

امکان تست اولیه

همیشه قبل از خرید هر چیز باید بتوانیم آن را تست کنیم و سامانه پیامکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. سعی کنید قبل از خرید قطعی، سامانه را تست کنید.

اعتبار خدمات پشتیبانی

یک ارائه‌کننده‌ی خوب خدمات پیام کوتاه باید یک گروه پشتیبانی داشته باشد که درک کاملی از سیستم خود داشته باشد. اعضای گروه باید قادر باشند انواع سؤالات و اشکالات را پاسخ داده و حل نمایند. کیفیت خدمات پشتیبانی انعکاس‌دهنده‌ی کیفیت سایر خدمات شرکت است، و خریداران می‌بایست قبل از خرید هم پشتیبانی تلفنی و هم ایمیل را کنترل نمایند.

مجید باقری

سلام... من مجید باقری هستم! به سایت شخصی من خوش آمدید. در این سایت علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوالات خود در حوزه فناوری اطلاعات، می توانید پرسش های خاص خود را نیز برای من ارسال نمائید. در این سایت شما می توانید سوابق علمی و تجربیات حرفه ای من را ببینید و با توانایی های فنی من آشنا شوید. این راهی است به سوی همکاری های بعدی …

همه مطالب ارسالی توسط: مجید باقری