مشاوره خرید لپ تاپ

960 645 مشاور فناوری اطلاعات - IT consultant

خرید لپ‌تاپ کار دشواری نیست اما مانند تمام انتخاب‌های دیگر جزییاتی دارد که توجه به آن‌ها می‌تواند یک خرید ایده‌آل و مطابق با نیازها را تضمین کند. برای خرید لپ‌تاپ، دو فاکتور اصلی و مهم یعنی بودجه و کاربرد یک دستگاه اهمیت دارد و توصیه می‌کنیم قبل از حضور در مرکز خرید مدل حتما موردنظر خود را انتخاب کنید. در ادامه با ارایه توضیحاتی کوتاه اما مهم به بررسی هر یک از عوامل مهم در انتخاب یک لپ‌تاپ می‌پردازیم.

برای خرید لپ‌تاپ چند نکته کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. قبل از آن توجه داشته باشید که سازندگان لپ‌تاپ همگی دارای شرکت‌های بزرگ چندین میلیارد دلاری هستند پس برای تولید یک محصول، صرف نظر از نام تجاری، سرمایه خود را نیز به خطر نمی‌اندازند. در نتیجه تمام مدل‌هایی که در بازار مشاهده می‌کنید از کیفیت و کارآیی قابل قبولی برخوردار هستند اما این راهنما کمک خواهد کرد انتخابی با توجه به نیازهای خود انجام دهید. ضمن اینکه بهترین گزینه را با بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید، انتخاب کنید.

برند لپ تاپ

اولین سوالی که در ذهن هر خریداری شکل می‌گیرد برند یا نام تجاری دستگاه است. برند دستگاه می‌تواند تعهد سازنده به کیفیت و دوام محصولات را مشخص کند، ضمن اینکه برخی برندها دارای فناوری‌های اختصاصی و  منحصر به فرد هستند. با این حال زمانی که به نحوه تولید لپ‌تاپ توجه کنید خواهید دید که نام‌تجاری بیان‌کننده همه موارد نیست. واقعیت این است که در سطح حرفه‌ای امروزه بحث‌های کمتری بر سر برند انجام می‌شود و کاربران بیشتر به قدرت و کیفیت دستگاه توجه می‌کنند. عموما اکثر تولیدکنندگان، محصولات خود را در قالب انواع سری و مدل‌های متنوع  در سایز، کیفیت و قدرت‌های متفاوت تولید می‌کنند تا بتوانند اکثر نیاز‌های بازار را پوشش دهند.

بطور مثال برند ایسوس دستگاه‌های خود را در سری‌های میان‌رده، مالتی‌مدیا، الترابوک‌ها، تبدیل شونده‌ها و گیمینک، طراحی و عرضه کرده است. در برند لنوو، دل، HP و ایسر نیز رده بندی نسبتا مشابهی وجود دارد و هر یک از آن‌ها دارای طیف متنوعی از محصولات هستند. این رده‌بندی را با نگاهی به قیمت محصولات پیدا خواهید کرد،به عنوان مثال سری N در ایسوس یا سری Y در لنوو معمولا قیمت بالایی دارند و در میان مدل‌های حرفه‌ای هستند. برند سونی و مک‌بوک‌‌های اپل دارای قیمت بالایی هستند و معمولا در مقایسه با سایر برندها باید هزینه بیشتری برای انتخاب یک مدل عادی صرف کنید.

برند یا نام تجاری لپ‌تاپ‌ها به تنهایی نشان دهنده کیفیت دستگاه نیست اما نمی‌توان حین خرید آن را نادیده گرفت. در بازار با نام‌های مختلفی روبرو خواهید شد و هر کدام از آنها نیز شایعات و باورهای مخصوص خود را در میان فروشندگان و مصرف‌کنندگان دارند. واقعیت این است که لپ‌تاپ به عنوان یک کالای پیشرفته، از فیلترهای کیفیتی متعددی حین تولید و حتی قبل و بعد از تولید عبور می‌کند و تولیدکنندگان نیز به خوبی می‌دانند عملکرد دستگاه ضامن ادامه فعالیت آنها است.

laptop-brands

بنابراین هنگام خرید بهتر است قبل از برند به ویژگی‌های فنی و ظاهری دستگاه توجه کنید. برندهایی مثل اپل و سونی دارای قیمت بالاتری در مقایسه با مدل‌های عادی هستند زیرا از فناوری‌های مختلفی در مقایسه با مدل‌های رایج استفاده می‌کنند و روش‌های کنترلی سخت‌گیرانه‌ای در ارایه محصول دارند. ضمن اینکه هزینه نام تجاری خود را هم به بهای تمام شده دستگاه اضافه می‌کنند. این به معنی عدم کیفیت برندهای دیگر نیست و می‌توان آن را قسمتی از سیاست‌های بازاریابی این برندها دانست.

در بازار ایران لپ‌تاپ‌های ایسوس و لنوو از فروش بهتری برخوردار هستند زیرا توزیع‌کنندگان متعددی روی این برندها فعالیت می‌کنند. برندهای دیگر مانند ایسر، اچ‌پی (HP)، فوجیتسو، MSI و دل هم جایگاه مناسبی دارند.

یکی از مواردی که در میان اغلب تولیدکنندگان رایج است دسته‌بندی لپ‌تاپ‌ها است. به عنوان مثال شرکت لنوو دارای سه دسته‌بندی تینک‌پد، آیدیا پد و اسنشیال است که در میان این مدل، گروه تینک‌پد محصولات حرفه‌ای لنوو را تشکیل می‌دهد و گروه‌های آیدیاپد و اسنشیال به نوت‌بوک‌های عمومی لنوو اختصاص دارد. در میان محصولات آیدیاپد نیز زیرمجموعه‌های مختلفی دیده می‌شود که در میان آنها گروه Y به محصولات حرفه‌ای (در میان مدل‌های عمومی) اختصاص دارد و گروه Z شامل لپ‌تاپ‌های نیمه حرفه‌ای و متوسط است. گروه  G‌ نیز برای کاربردهای عادی پیشنهاد می‌شود و قیمت مناسبی دارد.

شرکت ایسوس سری G را برای مدل‌های گیمینگ در نظر گرفته است که قیمت بالایی دارند و پس از آن سری حرفه‌ای N را معرفی کرده است. سری K‌ برای لپ‌تاپ‌های متوسط و نیمه‌حرفه‌ای ایسوس بکار می‌رود و در آخر هم سری X قرار دارد. البته در میان محصولات این شرکت می‌توان مدل‌هایی مانند سری F و A را هم مشاهده کرد که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص خود هستند.

لپ‌تاپ‌ها توسط سازندگان محدودی تولید می‌شوند و شاید تعداد سازندگان لپ تاپ به تعداد انگشتان یک دست هم نباشد. این تولیدکنندگان محصولات خود را در اختیار نام‌های تجاری قرار می‌دهند و به همین دلیل است که گاهی میان مدل‌های مختلف از برندهای متفاوت، شباهت‌های فنی زیادی دیده می‌شود.

مجله لپ‌تاپ (Laptopmag.com) هر سال لیستی از برندهای برتر بر اساس شاخص‌هایی مانند کارایی، طراحی و کیفیت را منتشر می‌کند و در لینک زیر می‌توانید ترجمه گزارش این سایت از نام‌های برتر سال ۲۰۱۶ را مطالعه کنید. توجه داشته باشید این امتیازدهی بر اساس بررسی‌های این سایت انجام شده و ممکن است نشان‌دهنده رده‌بندی واقعی برندها نباشد.

کاربرد لپ تاپ

بسیاری از مواقع افراد فقط برای کلاس کاری لپ تاپ می خرند و اصلا فلسفه استفاده از لپ تاپ را نمی دانند . توجه کنید که لپ تاپ ها و نوت بوک ها به عنوان کامپیوترهای پورتابل یا قابل حمل معروف هستند و این یعنی اینکه به درد افرادی می خورند که دائما در رفت و آمد هستند و در این حین به کامپیوتر نیاز دارند. قیمت لپ تاپ در مقابل یک کامپیوتر خانگی به نسبت سخت افزارهای یکسان بالاتر است . اگر شما زیاد در رفت و آمد نیستید و برای منزل خود نیاز به یک کامپیوتر دارید می توانید یک PC قدرتمند خریداری کنید به جای یک لپ تاپ معمولی ، بنابراین در وهله اول بررسی کنید که آیا من اصلا به یک لپ تاپ نیاز دارم یا خیر ؟ به این موضوع هم توجه کنید که برای ارتقاء دادن سخت افزارها ، شما می توانید براحتی سخت افزارهای PC خود را ارتقاء دهید اما برای لپ تاپ خود نمی توانید اینکار را به سادگی انجام دهید. اگر فقط به کلاس کاری فکر می کنید ، پیشنهاد می کنم یک سیستم PC قوی خانگی داشته باشید و به جای لپ تاپ یک Tablet خریداری کنید. با استفاده از تبلت شما می توانید کارهای روزمره ای مثل خواندن ایمیل ، نگاه کرده به فیلم ها و عکس ها ، خواندن کتاب های الکترونیکی و استفاده از اینترنت را براحتی انجام دهید.

در ادامه برخی کاربردهای رایج لپ تاپ ها را با نیازهای سخت‌افزاری آنها را معرفی می‌کنیم.

لپ تاپ‌های اداری

لپ‌تاپ‌هایی که برای فعالیت‌های اداری استفاده می‌شوند ارزان‌ترین گروه از مدل‌های بازار هستند. زیرا بیشترین تمرکز این مدل‌ها روی نرم‌افزارهای مورد نیاز برای مرور وب یا نگارش‌های متنی و محاسبات ساده است. یک پردازنده دو‌هسته‌ای با دو تا چهار گیگابایت رم برای این مدل‌ها کافی است و پردازنده‌های Core i3 یا پنتیوم برای محصولات این گروه پیشنهاد می‌شود. در مدل‌های اداری هسته‌ گرافیکی پردازنده (اصطلاحا گرافیک اینتلی) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به تراشه مستقل گرافیکی ندارند.

لپ‌تاپ‌های خانگی و مالتی‌مدیا

این لپ‌تاپ‌ها طیف گسترده‌ای از کاربردها را شامل می‌شوند و باید توان مناسبی برای اجرای نرم‌افزارهای عمومی و نیمه‌حرفه‌ای داشته باشند. برای این گروه استفاده از پردازنده‌های Core i3 و Core i5 پیشنهاد می‌شود. ظرفیت چهار گیگابایت رم و صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی رایج‌ترین ویژگی این مدل‌ها است. با این لپ‌تاپ‌ها می‌توانید برنامه‌های حرفه‌ای را اجرا کنید ولی بهتر است توقع پردازش سریع نداشته باشید. در محدوده قیمت زیر ۲ میلیون تومان می‌توان مدل‌های مناسبی پیدا کرد.

لپ‌تاپ‌های مهندسی

نوت‌بوک‌هایی که برای اجرای برنامه‌های مهندسی مثل کتیا، سالید ورک و اتوکد پیشنهاد می‌شوند باید توان پردازش مناسبی در دو بخش محاسباتی و گرافیکی داشته باشند. در نتیجه مهمترین عامل تعداد هسته‌های پردازنده و حافظه کش آن است. برای این گروه استفاده از پردازنده‌های Core i7 حقیقی با چهار هسته پردازشی و ۶ مگابایت کش (Cache) توصیه می‌شوند. در بخش گرافیکی نیز بهتر است از تراشه‌های مستقل گرافیکی مانند GT740 و GT750 یا مدل‌های قوی‌تر با حداقل دو گیگابایت حافظه گرافیکی استفاده کرد. برخی نرم‌افزارها می توانند از توان تراشه گرافیکی برای اجرای محاسبات استفاده کنند و توان پردازش موازی را افزایش دهند.

لپ‌تاپ‌های طراحی

برای این گروه از لپ‌تاپ‌ها می‌توان مشخصات پیشنهادی برای مدل‌های مهندسی را تکرار کرد زیرا نرم‌افزارهای طراحی نیز مانند اغلب برنامه‌های مهندسی از محاسبات پیکسلی استفاده می‌کنند. اما موضوعی که در لپ‌تاپ‌های مناسب برای گرافیست‌ها اهمیت دارد کیفیت نمایشگر است. این نمایشگر باید وضوح مناسبی داشته باشد و نوت‌بوک‌هایی که دارای پنل Full HD‌ هستند توصیه می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها قیمت بالایی دارند و در محدود قیمت ۳٫۵ میلیون تومان به راحتی قابل خرید هستند با این حال با بودجه کمتر نیز می‌توانید یک مدل مناسب انتخاب کنید.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ (بازی)

محصولات این گروه گران‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند زیرا بازی‌ها به توان پردزاش بالایی زیادی دارند و از نظر نمایشگر و بدنه نیز نسبت به دیگر گروه‌ها در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. لپ‌تاپ‌های مخصوص گیمینگ از پردازنده‌های Core i7‌ چهار هسته استفاده می‌کنند و پایین‌ترین کارت گرافیکی در آنها مدل GT750‌ است. ظرفیت رم بالای هشت گیگابایت و نمایشگر فول اچ دی از دیگر ویژگی‌های لپتاپهای مخصوص گیم هستند. این مدل‌ها در اندازه بزرگ و وزن بالا طراحی می‌شوند و امکانات گسترده‌ای در آنها مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه محدوده قیمت پنج میلیون تومان برای این مدل‌ها خیلی عجیب نیست اما با یک لپ‌تاپ ۲٫۵ میلیون تومانی هم می‌توانید بازی کنید ولی باید سطح جزییات را کاهش دهید.

وزن لپ تاپ

یکی از موارد مهم که اکثرا در پایین‌ترین اولویت کاربران قرار می‌گیرد وزن و اندازه محصول است. قدرت سخت‌افزاری، نمایشگر، طراحی، برند و غیره، مواردی هستند که توجه کاربران را بیشتر به سمت خودشان جلب می‌کنند. اما مدت زمان استفاده و میزان جابجایی در طول روز نیز اهمیت ویژه‌ای در انتخاب یک محصول همراه و قابل حمل دارند.  برای مثال اگر فردی نیاز به همراهی همیشگی دستگاه با خود داشته باشد توصیه می‌کنیم که از سایز‌های ۱۳ و ۱۴ اینچی انتخاب کند که دارای وزن پایین‌تری هستند.

لپ‌تاپ‌‌ها را از نظر سایز و اندازه می‌توان در پنج دسته طبقه بندی کرد:

التراپرتابل‌ها

کوچک وسبک‌ترین لپ‌تاپ‌های بازار هستند که در سایز‌های ۱۱ و ۱۲ اینچی تولید می‌شوند و به لطف وزن‌های حدود ۱ تا ۱/۵ کیلوگرمی از قدرت حمل بسیار بالایی برخوردارند اما از طرفی به دلیل محدودیت‌های فیزیکی و فشردگی اجزای داخلی، قدرت سخت‌افزاری محدودی دارند.

الترابوک‌ها

بهترین سایز لپ‌تاپ برای افرادی که در طول روز از دستگاه خود استفاده مداوم می‌کنند و جابجایی زیادی دارند، الترابوک‌های ۱۳ و ۱۴ اینچی هستند. الترابوک‌ها با وزن تقریبی ۱/۵ تا ۲ کیلوگرمی خود ترکیبی از کارایی و قدرت حمل همراه دارند. این دسته عموما از پردازنده‌های کم مصرف، درایوهای  پرسرعت SSD و گرافیک‌های مجتمع استفاده می‌کنند که قدرت کافی برای انجام فعالیت‌های روزمره را دارند. ضمن این‌که اولترابوک‌ها به دلیل ظاهر جذاب و قدرت متوسط برای کاربردهای تجاری و مدیران بیشتر توصیه می‌شوند. از میان معایب این دسته می‌توان به قیمت بالای محصولات اشاره کرد.

نوت‌بوک‌ها (میان سایز)

بیشترین تنوع مدل و قیمت را می‌توان در این دسته محبوب پیدا کرد، جایی که محصولاتی در سایز‌های ۱۴ تا ۱۶ اینچی در وزن‌های ۲ تا ۲/۸ کیلوگرمی قرار دارند. این محصولات عموما مجهز به پرازنده‌های خانواده Intel Core،  حافظه رم با ظرفیت‌های ۴ تا ۸ گیگابایت و هارد با ظرفیت‌های بالای ۵۰۰ گیگابایت هستند،  در مدل‌های پیشرفته و گران قیمت‌ در کنار گرافیک‌های یکپارچه از پردازشگر‌های گرافیکی انویدیا و AMD هم استفاده می‌کنند. به دلیل همین تفاوت‌ها این دسته از بازه قیمتی وسیعی در حدود ۱ تا ۴ میلیون تومان برخوردار است. توجه داشته باشید که مشخصات فنی این رده فوق‌العاده متنوع و متفاوت است به همین دلیل کاربردهای گسترده‌ای را می‌توان در محصولات این گروه پیدا کرد.

هیبریدی  یا تبدیل شونده

این دسته نسبتا جدید از محصولات با معرفی ویندوز ۸ که به خوبی از قابلیت‌های لمسی پشتیبانی می‌کند، قوت گرفتند. این محصولات را نمی‌توان در یکی از دسته‌های لپ‌تاپ یا تبلت قرار داد؛ محصولاتی که با یک چرخش و یا جداشدن نمایشگر از بدنه، می‌توانند همزمان به یک لپ‌تاپ و یا تبلت تبدیل شوند. پر سر و صدا و موفق‌ترین محصولات این دسته که احتمالا هم اکثر شما نامش را شنیده‌اید شاهکار طراحی مایکروسافت یعنی Surface و سری ترنسفورمرهای ایسوس است. این محصولات در سایز‌های متفاوتی تولید می‌شوند اما عموما در سایز‌های ۱۱ تا ۱۳ اینچی قرار دارند. این مدل‌ها مجهز به پردازنده‌های Atom و یا سری کم مصرفIntel Core، صفحات لمسی،  درایوهای پرسرعت SSD، و سیستم‌عامل‌های ویندوز و یا اندروید هستند.

این دسته را تقریبا می‌توان با سری الترابوک‌های ۱۳ اینچی مقایسه کرد اما متاسفانه با توجه به نوپا بودن از قیمت بیشتری نسبت به الترابوک‌ها برخوردار هستند. مدل‌های تبدیل شونده با توجه به سیستم عامل و سخت‌افزار خود دارای کاربردهای گوناگونی هستند اما غالبا توان سخت‌افزاری بالایی ندارند و بیشتر برای فعالیت‌های روزمره توصیه می‌شوند.

جایگزین دسکتاپ‌ها: لپ‌تاپ‌های بزرگ در سایز ۱۷ اینچی که گاهی به وزنی در حدود ۴ کیلوگرم هم می‌رسند و طبیعتا با توجه به وزن و سایز دستگاه جابجایی این محصولات امری غیر منطقی بنظر می‌رسد. بیشترین کاربرد این محصولات برای افرادی است که نیاز به قدرت سخت افزاری بالایی دارند اما با توجه به محدودیت‌های فیزیکی نمی‌توانند از دسکتاپ‌ها استفاده کنند. ضخامت بالای این مدل‌ها امکان استفاده از سخت‌افزار قدرتمند و تهویه مناسب هوای گرم را فراهم می‌کند. برخی از مدل‌های مهندسی، طراحی و تدوین، انیمیشن و گیمینگ در این گروه قرار دارند.

مشخصات فنی لپ تاپ ها

پردازنده

اولین و مهم‌ترین نکته در مشخصات سخت‌افزار دستگاه، پردازنده یا مغز سیستم است که وظیفه پردازش داده‌ها را بر عهده دارد. دو شرکت بزرگ Intel و AMD تولید تمام پردازنده‌های لپ‌تاپ‌‌ها را برعهده دارند که یقینا در این بخش شرکت AMD زیر سلطه رقیب دیرینه خود اینتل است، به همین دلیل ما هم فقط پردازنده‌های شرکت Intel را بررسی خواهیم کرد، این گفته به معنی عدم تایید مدل‌های AMD‌ نیست. با این حال پردازنده‌های شرکت AMD در شرایط فعلی بازار ایران بیشتر در مدل‌های ارزان قیمت استفاده می‌شوند.

پردازنده‌های شرکت اینتل در سه دسته‌بندی بزرگ خانواده‌ Core، پردازنده‌های بسیار کم مصرف (Atom) و پردازنده‌های قدرتمند Xeon قرار می‌گیرند که در لپ‌تاپ‌‌ها عموما از خانواده Intel Core و گاهی پردازنده‌های کم مصرف Atom استفاده می‌شود. البته دو رده سلرون و پنتیوم نیز همچنان برای مدل‌های ارزان قیمت پیشنهاد می‌شوند که رده پنتیوم تا حدودی کارایی بیشتری نسبت به سلرون‌ها را دارد، ولی هر دو را برای کاربردهای ساده و سبک مانند مرور وب، نمایش فیلم، کار با اسناد متنی و پخش موسیقی می‌توان پیشنهاد کرد.

هر نسل از پردازنده‌های خانواده اینتل Core از ۳ مدل Core i3 ،Core i5  و Core i7 تشکیل شده است.

Core i3: پردازنده‌های متوسط خانواده Core دارای ۲ هسته واقعی هستند و برای استفاده‌های روزمره، وب‌گردی، کار با مجموعه نرم افزارهای Office، تحقیق و مطالعه پیشنهاد می‌شوند.

Core i5: پردازنده‌های میان رده و نیمه حرفه‌ای این خانواده را تشکیل می‌دهند که مجهز به ۲ هسته واقعی و ۲ هسته مجازی هستند. برای کار با نرم‌افزار‌های پردازشی، گرافیکی، تحلیلی و سه بعدی قدرت و از همه مهم‌تر قیمت مناسبی دارند.

Core i7: قدرتمندترین مدل پردازنده‌های خانواده Core هستند که بیشتر در لپ‌تاپ‌های صنعتی و گیمینگ  استفاده می‌شوند. با توجه به مدل پردازنده، مجهز به ۲ یا ۴ هسته واقعی هستند. اگر نیاز به قدرت پردازشی و تحلیلی بالایی دارید توصیه می‌شود لپ‌تاپی انتخاب کنید که دارای پردازنده‌ای از این سری است.

پردازنده‌های اینتل Atom هم، که در نسل جدید با اسم رمز Bay Trial شناخته می‌شوند، بیشتر در دستگاه‌های هیبریدی و التراپرتابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به دلیل این که این پردازنده‌ها قدرت پردازشی پایینی دارند، به میزان قابل‌توجه‌ای در مصرف انرژی(مهم‌ترین نیاز  این دستگاه‌ها) صرفه‌جویی می‌کنند.

در مورد پردازنده به این نکته توجه داشته باشید که پردازنده‌های ضعیف نیز می‌توانند کاربردهای حرفه‌ای را انجام دهند با این تفاوت که عملیات پردازش در مدت زمان بیشتر و با کیفیت کمتری انجام می‌شود. در نتیجه توصیه می‌شود بهترین سخت‌افزار را با توجه به نیاز و بودجه خود انتخاب کنید و اگر بودجه شما با کارایی مورد انتظار متناسب نیست بهتر است از انتخاب یک مدل ضعیف با کارایی محدود خودداری کنید.

 از نکات دیگری که در پردازنده‌ها می‌توان ذکر کرد فرکانس کاری پردازنده و پسوند نام پردازنده است. فرکانس کاری پردازنده بطور مستقیم با قدرت پردازشی در ارتباط است. اگر در مشخصات یک پردازنده  عبارت Intel Core i5 4200 U  و ۱.۶ up GHz را مشاهده می‌کنید یعنی هر هسته می‌تواند با سرعت ۱.۶GHz فعالیت کند. هر چقدر فرکانس بیشتر باشد به معنی توان بیشتر در اجرای وظایف است، با این حال این موضوع به موارد دیگر مانند تعداد هسته‌ها و حافظه کش پردازنده نیز بستگی دارد. پردازنده‌های چهار هسته‌ای توان اجرای همزمان رشته‌های پردازشی را با قدرت بیشتری دارند و در اغلب مدل‌های متوسط از دو هسته استفاده می‌شود. حافظه کش نیز به ظرفیت حافظه درونی پردازنده برای بارگیری دستورالعمل‌ها و داده‌ها مربوط است. مدل‌هایی که دارای ۶ مگابایت کش هستند قدرت مطلوبی دارند و مدل‌های ۴ مگابایتی نیز در اغلب پردازنده‌های متوسط دیده می‌شوند.

مورد دوم همان‌طور که ذکر شد پسوند پردازشگر‌ها است که با حرف انگلیسی همچون U، M، HQ، MQ و… نام‌گذاری می‌شود. مهم‌ترین حرفی که در این پسوند‌ها استفاده می‌شود حرف U است که به معنی خیلی کم مصرف ( ULV یا Ultra Low Voltage) است. پردازنده‌هایی که از این پسوند استفاده می‌کنند مصرف انرژی بسیار کمتری دارند و در نتیجه طول عمر باتری بیشتر می‌شود اما از طرفی قدرت پردازشی آن‌ها در مقایسه با هم رده‌های خود که از دیگر پسوند‌ها استفاده می‌کنند کمتر است. بطور معمول و در یک تحلیل عمومی گفته می‌شود که پردازنده‌های رده U در مقایسه با مدل‌های عادی در یک طبقه پایین‌تر باید دسته‌بندی شوند، به عنوان مثال توان پردازش یک پردازنده Core i5 از رده U یا کم مصرف معادل با یک پردازنده Core i3 عادی است.

رم (RAM)

رم محل ذخیره‌سازی داده‌های موقت و برنامه‌های باز شده در محیط سیستم عامل است. دستگاه‌ها از تنوع ظرفیت رم بالایی برخوردار هستند بطوری که امروزه دستگاه‌ها از حافظه‌هایی با ظرفیت ۴، ۶، ۸ و ۱۶ گیگابایت و حتی ۳۲ گیگابایت بهره می‌برند. برای انجام فعالیت‌های روزمره ۴ گیگابایت رم ظرفیت مناسبی محسوب می‌شود و هر چه میزان رم  افزایش یابد می‌توان همزمان برنامه‌های بیشتری اجرا کرد، اما در حال حاضر دلیل منطقی برای استفاده از  حافظه‌هایی بیش از ۸ گیگابایت وجود ندارد. خوشبختانه رم‌ها یکی از ساده‌ترین موارد در لپ‌تاپ‌‌ها هستند که امکان ارتقا دارند.

هارد دیسک / درایو SSD

 امروزه برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات کاربر از انواع هارددیسک‌های معمولی (HDD) و درایوهای SSD استفاده می‌شود. HDD‌ها که چندین سال است در لپ‌تاپ‌‌ها و دسکتاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند نسبتا ارزان هستند و در  ظرفیت‌های متفاوتی  چون ۵۰۰، ۷۵۰ گیگابایت و یک ترابایت وجود دارند، در مقابل SSD‌ها از سرعتی چند برابر بیشتر از  هارد‌دیسک‌های معمولی برخوردارند و در برابر ضربه و شوک مقاوم‌تر هستند، اما به دلیل قیمت بالا عموما در ظرفیت‌های محدودتری همچون ۱۲۸ ،۲۵۶  و۵۱۲ گیگابایت مورد استفاده قرار می‎گیرند.  درایوهای SSD به دلیل سرعت بالا بیشتر توصیه می‌شوند، با این حال باید به قیمت و ظرفیت آن‌ها نیز توجه کرد.

سرعت هارددیسک‌ها با تعداد چرخش صفحه‌های هارد مشخص می‌شود و سه سرعت ۴۲۰۰، ۵۴۰۰ و ۷۲۰۰ دور در دقیقه برای هارددیسک لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده است.هارددیسک‌هایی که سرعت ۴۲۰۰ دور دارند کمتر مورد توجه هستند و لپ‌تاپ‌هایی با سرعت ۵۴۰۰ دور در دقیقه بیشترین مدل‌های بازار را تشکیل می‌دهند. سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه اغلب در نوت بوک‌های گیم و مدل‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

امکانات و اتصالات لپ تاپ

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین امکانات و اتصالات موجود در دستگاه‌ها می‌توان به درگاه USB، شبکه بی‌سیم Wi-Fi و درگاه تصویری HDMI اشاره کرد که خوشبختانه این موارد در اکثر دستگاه‌ها وجود دارد، اما موارد دیگری همچون خروجی VGA، درایو نوری، درگاه اترنت و بلوتوث وجود دارد که کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در صورت لزوم می‌توان با استفاده از تبدیل‌های موجود و یا دستگاه‌های اکسترنال از این امکانات هم بهره برد.

تعداد درگاه‌های USB و خصوصا درگاه‌های نسل سوم که با سرعت بیشتر فعالیت می‌کنند به عنوان یکی از امتیازات لپ‌تاپ مطرح می‌شوند هرچقدر تعداد پورت‌های USB بیشتر باشد امکانات بهتری برای ارتباط با وسایل جانبی فراهم می‌کند.

در بخش بی‌سیم اغلب مدل‌های امروزی قادر به پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲.۱۱n هستند و در برخی مدل‌های جدیدتر نیز از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌شود که دارای سرعت و پوشش بیشتری است. درگاه HDMI می‌تواند تصویر لپ‌‌تاپ را به نمایشگرهای جانبی مانند تلویزیون و پروژکتور منتقل کند، اما در ابزارهای تصویری قدیمی از درگاه VGA که همین کاربرد را دارد بیشتر استفاده می‌شود.

باتری لپ تاپ

مهم‌ترین ضعف لپ‌تاپ‌‌ها در مقایسه با بقیه دستگاه‌های همراه مربوط به باتری‌ آن‌ها می‌شود. لپ‌تاپ‌‌ها عموما در هنگام وب‌گردی نمی‌توانند بیش از ۶ ساعت دوام بیاورند و این مورد دلیلی برای به‌ همراه داشتن همیشگی شارژر با کاربر است. البته در این میان برخی مدل‌ها همچون تینک‌پد‌های لنوو  یا مک‌بوک‌های اپل می‌توانند بیش از ۱۲ ساعت  شارژ خود را حفظ کنند.

در مشخصات باتری هر محصول دو پارامتر مهم نام برده می‌شود که یکی تعداد سلول‌ها و دیگری میزان ظرفیت باتری بر حسب وات ساعت است. تعداد سلول‌ها بیشتر یک عدد تجاری است و میزان ظرفیت باتری پارامتری مهم‌تر محسوب می‌شود. همچنین مصرف باتری رابطه مستقیمی با قدرت پردازنده، نور صفحه نمایش، سایز نمایشگر، شبکه بی‌سیم و گرافیک دوم دارد و اگر طول عمر باتری برای شما  اهمیت بیشتری دارد بهتر است پردازنده خود را از مدل‌های Intel Atom یا سری U خانواده Core انتخاب کنید که قدرت پردازش کم و عمر باتری طولانی‌تری دارند.

ویژگی و یا مزیت عمده لپ تاپ نسبت به PC قابلیت حمل آن است . وقتی صحبت از قابلیت حمل به میان می آید ، برق دستگاه باید در نظر گرفته شود . این برق امروزه با باتری تامین می گردد که بسته به چگونگی استفاده شما و همچنین نرم افزارهایی که در کامپیوتر خود باز می کنید ، این باتری ها دارای طول عمر های متفاوتی می شوند . اغلب باتری های لپ تاپ ، مساوی یا بیشتر از ۵ ساعت می توانند لپ تاپ شما را زنده نگه دارند . کم کردن نور نمایشگر ، استفاده از صدای کمتر ، عدم استفاده همزمان برنامه ها ، خاموش کردن وای فای و بلوتوث ، اجرای بازی های کم حجم تر و در بازه زمانی کمتر ، آپدیت برنامه ها به جدیدترین ورژن ، جدا کردن دستگاه های خارجی مثل USB ، CD و DVD ، تمیز نگه داشتن لپ تاپ و فن آن و … راه هایی برای افزایش عمر باتری هستند .

هرگز فراموش نکنید : دستوراتی که در CPU و GPU اجرا می شوند و شما در نمایشگر خود می بینید همگی بر اساس ولتاژ و جریانی ( صفر و یک ) است که توسط باتری تولید می شوند . پس کارهایی که باعث پردازش حجیم و اشغال بیشتر رم شوند ، قطعا از باتری شما جریان الکتریکی می کشند و این به معنی کاهش عمر باتری است .

گرافیک لپ تاپ

آخرین موردی که بررسی می‌کنیم پاسخ به این سوال است که «آیا نیازی به گرافیک دوم داریم یا نه؟»

 درتمام پردازنده‌های مورد استفاده در لپ‌تاپ‌‌هاهسته گرافیکی  با نام گرافیک مجتمع یا یکپارچه  وجود دارد مانند Intel HD 4600 .  هسته‌گرافیکی HD4600 در برخی از پردازنده‌های Core i7 و مدل HD4400 در پردازنده‌های رده متوسط و ارزان مورد استفاده قرار گرفته است . این  هسته‌های گرافیکی اگرچه قدرت خیلی بالایی ندارند اما توانایی پردازش فعالیت‌های روزمره، وب‌گردی و اجرای بازی‌های دوبعدی را دارند. با این حال نباید توقع اجرای بازی‌های گرافیکی و جدید امروزی را از این گرافیک‌های مجتمع داشت. با این تفاسیر اگر هدف شما انجام کارهای روزانه، ویرایش اسناد، وب‌گردی و پژوهش است نیازی به خرید دستگاهی که مجهز به گرافیک جداگانه باشد ندارید. اما چنانچه با دستگاه خود به ویرایش تصویر، کار در محیط‌های سه بعدی و اجرای بازی‌های  جدید می‌پردازید بهتر است از گرافیکی قدرتمند در کنار گرافیک مجتمع استفاده کنید.

در حال حاضر علاوه بر گرافیک مجتمع درون پردازنده از دو نوع تراشه گرافیکی دیگر نیز استفاده می‌شود. کارت‌های گرافیکی سری جیفورس توسط انویدیا و کارت‌های رادئون  توسط شرکت AMD برای لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها تولید شده‌اند این مدل‌ها را بر اساس نام مدل می‌توانید شناسایی کنید به عنوان مثال کارت‌های گرافیکی جیفورس GT820m از نسل هشتم هستند و قدرت پردازش گرافیکی زیادی ندارند، در مقابل کارت‌های گرافیکی جیفورس GT840m می‌توانند بازی‌ها و محتوای سه‌بعدی را در سطح متوسط اجرا کنند. در رده‌ بالاتر کارت‌هایی مانند جیفورس GTX860  یا بالاتر نیز برای بازی‌های پیشرفته و امروزی پیشنهاد می‌شوند. در مورد شرکت AMD نیز روال مشابهی در جریان است. کارت‌های گرافیکی AMD کارایی مطلوبی برای پردازش‌های عمومی و متوسط دارند ولی معمولا برای پردازش‌های حرفه‌ای از کارت‌های گرافیکی انویدیا استفاده می‌شود.

رده دیگری از کارت‌های گرافیکی نیز وجود دارند که بیشتر از توان پردازش موازی آن‌ها برای محاسبات گرافیکی بهره گرفته می‌شود. شرکت انویدیا این گروه از کارت‌‌های گرافیکی خود را با نام کوادرو تولید می‌کند و با وجود قیمت بسیار بالایی که این لپ‌تاپ‌ها دارند توصیه می‌شود برای کاربردهای حرفه‌ای مانند تدوین و انیمیشن از این گروه انتخاب کنید.

نمایشگر

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در لپ‌تاپ که علاوه بر کاربرد همیشگی تاثیر بسزایی بر قیمت محصول  می‌گذارد، نمایشگر است. رزولوشن یا وضوح تصویر ، فناوری پنل نمایشگر، سطح روشنایی و پوشش صفحه نمایش از مهم‌ترین پارامتر‌هایی است که در مشخصات یک نمایشگر نام برده می‌شود.

وضوح تصویر

قدرت تفکیک‌پذیری نمایشگر  با ضرب دو عدد در هم مشخص می‌شود،  برای مثال  وضوح تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶، بیانگر آن‌است که  در هر سطر از صفحه نمایش ۱۳۶۶ پیکسل و در هر ستون ۷۶۸ پیکسل وجود دارد. هر چه تعداد پیکسل‌ها در نمایشگر بیشتر شود طبیعتا  جزییات بیشتری در صفحه قابل نمایش است. اما نکته مهم‌تری که دقت نمایشگر را توصیف می‌کند PPI یا تعداد پیکسل‌ها در هر اینچ است، برای مثال دو لپ‌تاپ ۱۵/۶ اینچی و ۱۳/۳ اینچی را در نظر بگیرید که هر دو دستگاه وضوح تصویری ۷۶۸×۱۳۶۶ دارند، آن چه که مشخص است یکسان بودن تعداد پیکسل‌ها در هر دو نمایشگر است اما میزان PPI در مدل ۱۳ اینچی ۱۱۸ است و در دستگاه ۱۵ اینچی به مقدار ۱۰۰PPI کاهش می‌یابد.

پنل‌های HD با وضوح تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶ پیکسل، بیشترین رواج را در لپ‌تاپ‌ها به خود اختصاص داده‌اند و برای کاربردهای روزمره و اغلب فعالیت‌های نمایشی مناسب هستند، با این حال برای کاربردهای گرافیکی مانند تدوین پیشنهاد می‌شود از مدل‌هایی با کیفیت Full HD‌  با وضوح ۱۰۸۰×۱۹۲۰  پیکسل استفاده شود.

در معرفی  وضوح تصویر صفحه نمایش گاهی از عبارت‌های مخفف هم استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • ( HD (High Definition:  وضوح تصویر ۷۶۸×۱۳۶۶  پیکسل
  • ( HD+ (High Definition Plus: وضوح تصویر ۹۰۰×۱۶۰۰ پیکسل
  • (FHD(Full HD:  وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل
  • (UHD (Ultra HD: وضوح تصویر۲۱۶۰×۳۸۴۰ پیکسل
  •  (QHD (Quad HD: وضوحتصویر۱۴۴۰×۲۵۶۰  پیکسل

البته دو کیفیت UHD و QHD رواج کمتری در لپ‌تاپ‌ها دارند و تنها در برخی مدل‌های حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

پنل نمایشگر

امروزه اکثر نمایشگر‌ها در لپ‌تاپ، تبلت و موبایل از دو نوع پنل IPS و TN استفاده می‌کنند. پنل‌های TN به دلیل قیمت مناسب بیشتر در لپ‌تاپ‌های میان رده و ارزان استفاده می‌شوند که مهم‌ترین نقطه ضعف این پنل‌ها زاویه دید نمایشگر است، بطوری که اگر چند درجه نسبت به نمایشگر منحرف شوید با افت کیفیت رنگ‌ها مواجه می‌شوید که این میزان در زوایای افقی شدید‌تر است. نوع دوم پنل‌های مجهز به فناوری IPS هستند که در مقایسه با پنل‌های نوع TN علاوه بر حل مشکل زاویه دید، دامنه رنگی وسیع‌تر و کیفیت رنگ بهتری هم دارند. پنل‌های IPS به دلیل قیمت بالاتر عموما در لپ‌تاپ‌های رده بالا و یا گیمینگ استفاده می‌شوند.

روشنایی

میزان روشنایی و درخشندگی نمایشگر که با واحد Nit سنجیده می‌شود، یک عدد مهم در تعیین میزان نور نمایشگر است. میانگین روشنایی در لپ‌تاپ حدود ۱۸۰ Nit است که این عدد در برخی دستگاه‌ها به ۴۰۰ هم می‌رسد. هر چه این عدد بزرگ‌تر باشد میزان نوری که از صفحه نمایش خارج می‌شود هم بالاتر رفته و در نتیجه امکان استفاده در محیط‌های باز و روشن هم میسر می‌شود.  از سوی دیگر میزان استفاده از باتری دستگاه هم افزایش می‌یابد.

پوشش صفحه نمایش

تولیدکنندگان از دو نوع پوشش مات و براق برای نمایشگر‌های خود استفاده می‌کنند. دستگاه‌های مجهز به پوشش براق کیفیت رنگ بهتری دارند و به عبارت ساده‌تر رنگ‌ها شاداب‌تر و واقعی‌تر هستند اما به دلیل خاصیت آینه‌ای، تصویر فرد و نور‌های محیط را بازتاب داده و موجب خستگی زودتر چشم و عدم امکان استفاده در محیط‌های باز می‌شوند. در طرف مقابل پوشش‌های مات حضور دارند که نه تنها چشم را کم‌تر خسته می‌کنند بلکه امکان استفاده از دستگاه در محیط‌ های باز و پر نور را بهبود می‌بخشند. در مدل‌های مجهز به نمایشگر لمسی، استفاده از پوشش مات باعث می‌شود اثر انگشت روی نمایشگر توجه کمتری را به خود جلب کند.

طراحی لپ تاپ

طراحی و ظاهر دستگاه عموما مبحثی سلیقه‌ای است اما برای یک محصول همراه که نشان‌دهنده بخشی از شخصیت و توانمندی صاحب آن است، طبیعتا نمی‌توان طراحی محصول را در نظر نگرفت. در بحث طراحی،الترابوک‌ها ویژگی‌های قابل توجهی دارند و از ظرافت و جذابیت زیادی برخوردار هستند. بطور مثال زنبوک‌های  ایسوس به لطف طراحی‌های زیبا و شاسی آلومینیومی با استقبال زیادی نسبت به سایر محصولات قرار می‌گیرند. همین طور تبدیل شونده‌ها نیز در این مبحث حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در بحث طراحی می‌توان به برخی نکات اشاره کرد. اولین موضوع ضخامت دستگاه است، هرچقدر یک دستگاه ضخامت بیشتری داشته باشد علاوه بر حمل دشوارتر آن ، از نظر زیبایی‌شناسی نیز مورد انتقاد قرار می‌گیرد. رنگ بدنه نکته دیگری است که می‌توان به آن توجه کرد، ضمن اینکه جنس بدنه و جلای شفاف یا مات آن هم در ظاهر تاثیر زیادی دارد. برخی جزییات مانند طراحی و اندازه قاب نمایشگر، چگونگی قرارگیری لولاها، میزان انحنا در حاشیه و لبه‌ها، نحوه قرارگیری درگاه‌ها، امکانات اطراف صفحه‌کلید و محل قرارگیری دست از دیگر موارد مهم در طراحی یک لپ‌تاپ هستند.

پیشنهادهای سخت افزاری

در پایان سعی می‌کنیم پیشنهاد سخت افزاری مناسب را برای گروه‌های کاربران متفاوت ارایه کنیم:

لپ تاپ برای کاربران خانگی

عمده استفاده این گروه از افراد انجام کار‌های روزمره، وب‌گردی، مشاهده فیلم، عکس و پخش موسیقی است که می‌توانند با حدود ۱/۵ میلیون تومان دستگاه مناسبی تهیه کنند سخت افزار پیشنهادی موردنیاز این افراد به شرح زیر است.

  • پردازنده: پنتیوم یا Core i3
  • حافظه رم: ظرفیت ۴ گیگابایت
  • هارددیسک: ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت
  • نمایشگر: سایز ۶/۱۵ اینچ

لپ تاپ برای دانش آموزان

دستگاه موردنیاز دانش‌آموزان باید دارای استحکام کافی باشد، همچنین فاکتور وزن برای این گروه از کاربران اهمیت بیشتری دارد.برای تهیه یک محصول مناسب می‌توان با صرف هزینه‌ای در حدود ۲ میلیون تومان محصول مناسبی را تهیه کرد که علاوه بر رفع نیاز‌های یک دانش آموز توانایی اجرای بازی‌ها در سطح مناسبی هم داشته باشد.

  • پردازنده: Core i3 یا Core i5
  • حافظه رم: ظرفیت ۴ تا ۶ گیگابایت
  • هارددیسک: ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت
  • نمایشگر: سایز ۱۴ یا ۶/۱۵ اینچ
  • گرافیک: کارت گرافیک دوم انویدیا یا AMD

لپ تاپ برای دانشجویان

اگرچه دانشجویان با توجه به رشته تحصیلی خود نیاز به انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های متفاوت دارند اما عموم دانشجویان غیر از دانشجویان رشته عمران، معماری و گرافیک نیاز به قدرت پردازشی زیادی ندارند و بیشتر کاربرد آن‌ها شامل تحقیق و ارایه است.

  • پردازنده: Core i3 یا Core i5
  •  حافظه رم: ظرفیت ۴ تا ۶ گیگابایت
  • هارددیسک: ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت
  • نمایشگر: سایز۳/۱۳ یا ۱۴ اینچ

اما دانشجویان معماری عمران و گرافیک با توجه به نیاز به اجرای برنامه‌های سه بعدی و گرافیکی بهتر است از دستگاه‌های قوی‌تر و حتی رده گیم استفاده کنند. به عنوان مثال:

  • پردازنده: Core i7 یا Core i5
  • حافظه رم: ظرفیت ۸ تا ۱۲ گیگابایت
  • هارددیسک: ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت یا درایو SSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت
  • نمایشگر: در سایز ۶/۱۵ اینچ
  • گرافیک: میان رده مانند Geforce 840m

لپ تاپ برای بازی

برای اجرای بازی‌های روز و سه بعدی علاوه بر نیاز به قدرت پردازشی بالا به استفاده از گرافیک‌های قدرتمند هم نیاز دارید که این مشخصات را فقط در لپ‌تاپ‌های گیم مشاهده می‌کنیم. برای تهیه دستگاهی که بتواند بازی‌های جدید را در سطح مناسب اجرا کند باید حدود ۳ میلیون تومان و بیشتر هزینه کنید اما با کاهش سطح جزییات و کیفیت بازی می‌توانید دستگاه ارزان‌تری در حدود ۲/۵ میلیون تومان هم تهیه کنید.

  • پردازنده: Core i7 یا Core i5
  • حافظه رم: ظرفیت ۸ تا ۱۲ گیگابایت
  • هارددیسک: ظرفیت یک ترابایت
  • نمایشگر: سایز ۶/۱۵ یا ۱۷ اینچ
  • گرافیک: رده GTX انویدیا یا سریAMD R9

لیست مشخصات فنی لپ تاپ ها

به طور کلی برای اینکه بتوانیم لپ تاپ مناسب را انتخاب و یا آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم می توانیم مشخصات زیر را در نظر بگیریم.

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد (میلی‌متر × میلی‌متر × میلی‌متر)
  • وزن (کیلوگرم)

پردازنده مرکزی

  • سازنده پردازنده
  • سری پردازنده
  • مدل پردازنده
  • فرکانس پردازنده(GHz)
  • حافظه Cache (مگابایت)

حافظه RAM

  • ظرفیت حافظه RAM (گیگابایت)
  • نوع حافظه RAM

حافظه داخلی

  • ظرفیت حافظه داخلی (گیگابایت)
  • نوع حافظه داخلی
  • مشخصات حافظه داخلی

پردازنده گرافیکی

  • شرکت سازنده پردازنده گرافیکی
  • مدل پردازنده گرافیکی
  • حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی

صفحه نمایش

  • اندازه صفحه نمایش (اینچ)
  • نوع صفحه نمایش
  • دقت صفحه نمایش
  • صفحه نمایش مات یا براق
  • قابلیت صفحه نمایش لمسی
  • توضیحات صفحه نمایشصفحه‌ی نمایش

امکانات

  • درایو نوری
  • وبکم
  • مشخصات اسپیکر
  • کیبورد با نور پس زمینه
  • مشخصات تاچ پد
  • حسگر اثر انگشت
  • کارت خوان
  • مودم
  • توضیحات شبکه بی سیم Wi-Fi
  • بلوتوث
  • پورت شبکه Ethernet
  • پورت VGA
  • پورت HDMI
  • تعداد پورت USB 3
  • تعداد پورت USB 2
  • پورت USB Type-C
  • پورت Thunderbolt
  • پورت Serial

سایر مشخصات

  • طبقه‌بندی
  • نوع باتری
  • شارژدهی باتری (ساعت)
  • ظرفیت باتری (میلی‌آمپر ساعت)
  • نوع سیستم عامل
  • نسخه سیستم عامل

برگرفته از: laptopmedia.ir ، beytoote.com ، elmefarda.com ، digikala.com و …

مجید باقری

سلام... من مجید باقری هستم! به سایت شخصی من خوش آمدید. در این سایت علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوالات خود در حوزه فناوری اطلاعات، می توانید پرسش های خاص خود را نیز برای من ارسال نمائید. در این سایت شما می توانید سوابق علمی و تجربیات حرفه ای من را ببینید و با توانایی های فنی من آشنا شوید. این راهی است به سوی همکاری های بعدی …

همه مطالب ارسالی توسط: مجید باقری