معرفی امکانات سامانه های پیامک (SMS)

900 437 مشاور فناوری اطلاعات - IT consultant

سامانه پیامک ابزاری جهت ارتباطات جمعی و ارسال پیامک های اطلاع رسانی و تبلیغاتی است که در قالب یک وب سایت در محیط اینترنت تعبیه شده و بدون نیاز به سخت افزار یا نرم افزار جانبی قابلیت ارسال SMS را فراهم میکند. یکی از عوامل مهم در انتخاب سامانه پیامکی مناسب، امکانات، ابزارها و سایر قابلیت‌های آن است که در این مطلب سعی شده به‌صورت جامع و درعین‌حال خلاصه و ساده مجموعه خصوصیات سامانه‌های پیامکی معرفی گردد.

ارسال پیامک

ارسال پیامک معمولی

ارسال پیامک از طریق شماره‌های مختلف خریداری‌شده به مخاطبان دلخواه خود به‌صورت فردی یا گروهی با استفاده از تایپ مستقیم شماره یا ایمپورت شماره‌های موردنظر از طریق فایل متنی و اکسل و یا انتخاب شماره‌ها از دفترچه تلفن از این قسمت انجام می پذیرد. لازم به ذکر است پیامک‌های ارسالی از طریق سامانه‌ها تحت کنترل دقیق هستند و ارسال هرگونه پیامک غیرمتعارف ازجمله برنده شدن، اخذ اطلاعات بانکی، دریافت جایزه، پیامک‌های سرکاری و شوخی، پیامک سیاسی و هرگونه پیامک غیراخلاقی و موارد مشابه ممنوع است و متخلفین توسط مراجع ذیصلاح تحت پیگرد قانونی قرارگرفته و سامانه آن‌ها سریعاً مسدود شده و قابل‌بازگشایی نخواهد بود.

ارسال پیامک فلش

ارسال پیامک Flash مشابه پیامک معمولی بوده با این تفاوت که پیامک به‌صورت خودکار بر روی گوشی گیرنده باز خواهد شد. همچنین این نوع پیامک قابلیت ذخیره شدن در گوشی را ندارد.

ارسال زمان‌دار

در این نوع ارسال می‌توان ساعت و تاریخ مشخصی را در آینده جهت ارسال پیامک به مخاطبان دلخواه مشخص نمود و یا در صورت تمایل می‌توان ارسال پیامک را در دوره‌های مشخص روزانه، چند روز یک‌بار، هفتگی، ماهانه و سالانه به‌صورت خودکار تکرار نمود.

ارسال کشوری پیامک

در این قسمت می‌توانید با توجه به دسته‌بندی‌های مختلف اعمال‌شده بر روی شماره‌های اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه، پیام خود را به گروه‌های هدف برسانید. دسته بندی شماره‌های موجود در سامانه‌ها معمولاً به تفکیک زیر می‌باشند:

  • بانک استان‌های کشور: در این حالت می‌توان پیام را به مشترکین همراه اول (دائمی یا اعتباری) استان و یا شهر خاصی ارسال نمود.
  • بانک شماره‌های ایرانسل به تفکیک استان: در این حالت می‌توان پیام را به مشترکین ایرانسل استان خاصی ارسال نمود.
  • بانک شماره‌های ایرانسل به تفکیک پیش‌شماره: ارسال به تفکیک پیش‌شماره‌های ایرانسل (۹۳۵، ۹۳۶، ۹۳۷، ۹۳۸، ۹۳۹) در این قسمت انجام می‌گیرد.
  • بانک محله‌ای: در این قسمت می‌توان پیام را به مشترکین همراه اول در محله خاصی از برخی شهرهای بزرگ ارسال نمود.
  • بانک مشاغل، اصناف و دارندگان صنایع: ارسال به شماره‌های اصناف مختلف شامل پزشکان، مدیران، مهندسین، نیازمندی‌های کشور، وکلا و سایر اصناف از طریق این قسمت امکان‌پذیر می‌باشد.
  • بانک کدپستی استان‌های کشور: در این قسمت می‌توان پیامک را به افراد ساکن در مناطق پستی مشخص به تفکیک کد پستی محل ارسال نمود که برای پیدا کردن کدپستی موردنظرمی‌توانید از فایل نقشه راهنمای مناطق پستی استفاده نمایید. (انجام این ارسال به تفکیک همراه اول و ایرانسل امکان‌پذیر می‌باشد.)

نظر پس از انتخاب شاخه موردنظر تعداد شماره‌های موجود در شاخه اعلام خواهد شد، با توجه به تعداد شماره‌های زیاد در هر یک از آن‌ها، شما می‌توانید مشخص کنید که پیامک موردنظر چگونه ارسال شود؛ که در این حالت دو نوع ارسال به شرح زیر تعریف شده است:

  • ارسال ترتیبی: اگر نوع ارسال ترتیبی تنظیم شود شما می‌توانید با تعیین ردیف ارسال از بانک شماره به‌صورت ترتیبی استفاده نمایید.
  • ارسال تصادفی: درصورتی‌که نوع ارسال تصادفی تنظیم گردد سامانه به‌صورت خودکار از بین کل شماره‌های موجود در شاخه انتخابی تعداد درخواستی شما را به‌صورت تصادفی ارسال می‌نماید.

ارسال پیامک هوشمند

شما توسط این سیستم قادر خواهید بود به‌صورت هوشمند متن ارسالی را برای هر شماره تلفن همراه شخصی‌سازی نمایید. به‌عنوان‌مثال فرض کنید مایل هستید که اعتبار هر یک از کاربرانتان را برای آن‌ها توسط پیامک به‌صورت زیر ارسال نمایید:

  • آقای یاسر احمدی اعتبار شما ۱۲۳۰۰ ریال می‌باشد.
  • خانم مریم تهرانی اعتبار شما ۲۴۵۶۰۰ ریال می‌باشد.

برای این کار کافی است یک فایل اکسل ایجاد نمایید و سطر اول نام ستون‌ها را درج نمایید: ستون اول شماره تلفن همراه، ستون دوم پیشوند (کلمه آقای یا خانم در هر سطر) ستون سوم نام و ستون چهارم اعتبار را درج نمایید. سامانه به‌صورت خودکار تمامی ستون‌های فایل اکسل را به شما نمایش می‌دهد، شما می‌توانید از هر یک از این ستون‌ها داخل متن پیامک استفاده و در بین آن‌ها نیز عبارت مناسب را وارد نمایید.

ارسال به دکل – BTS ایرانسل

در این بخش می‌توانید ارسال به دکل‌های مخابراتی ایرانسل داشته باشید. تمامی ارسال‌ها ۷۲ ساعت بعد از ثبت ارسال خواهد شد و به‌صورت یک‌طرفه «فقط ارسال» بوده و دریافتی نخواهد داشت.

ارسال WAP

ارسال WAP push بسیار شبیه ارسال MMS می‌باشد، تفاوت اصلی در این است که هزینه WAP بر عهده گیرنده بوده درحالی‌که MMS بر عهده فرستنده می‌باشد. شما علاوه بر ارسال عکس، فیلم، برنامه و فایل‌های مختلف می‌توانید یک آدرس اینترنتی را نیز برای گیرنده ارسال نمایید.

ارسال کارت ویزیت

در این قسمت اطلاعات خود را وارد کرده بعد شماره گیرندگان را وارد نموده و ارسال را انجام می‌دهید. این نوع ارسال باعث می‌شود پیامک شما به‌صورت کارت ویزیت در گوشی نمایش داده شود و درصورتی‌که گیرنده این پیامک را ذخیره کند اطلاعات شما وارد دفترچه تلفن آن شخص می‌شود.

مدیریت پیامک‌ها

پیامک‌های دریافتی

شما در این قسمت می‌توانید پیامک‌های دریافتی را مشاهده کنید. اگر شماره فرستنده در دفترچه تلفن شما ذخیره‌شده باشد نام این شخص در قسمت فرستنده نمایش داده می‌شود. همچنین شما می‌توانید در قسمت مدیریت پوشه‌ها یک فایل جدید ایجاد کنید و پیام‌های موردنظر خود را در آن پوشه ذخیره کنید.

پیامک‌های ارسالی

در این قسمت شما می‌توانید پیامک‌های ارسالی خود را مشاهده کنید.

پیامک‌های حذف‌شده

این قسمت مشابه سطل بازیافت (Recycle Bin) در ویندوز بوده و می‌توانید پیامک‌های خود را قبل از حذف کامل به این پوشه انتقال دهید.

امکانات سامانه پیامکی

دفترچه تلفن

برای این کار ابتدا  یک گروه ایجاد می‌کنید. سپس شما می‌توانید شماره‌های خود را به همراه مشخصات کامل ئارنده آن ذخیره نمایید.  همچنین شما می‌توانید از طریق گزینه ایمپورت مخاطبین خود را به صورت گروهی در سامانه ثبت کنید.

نظرسنجی و مسابقه

از طریق این بخش می‌توانید یک سؤال مطرح را کرده و برای این سؤال چندین گزینه ایجاد نمایید. هر گزینه می‌تواند شامل عنوان و کلیدواژه باشد و مخاطبین پس از ارسال کلیدواژه به شماره موردنظر در نظرسنجی شرکت می‌کنند. از طریق بخش پاسخ‌ها نیز می‌توانید گزینه‌های انتخابی توسط مخاطبین را به تفکیک مشاهده و گزارش‌گیری و از طریق بخش نمودار می‌توانید وضعیت نظرسنجی را به‌صورت گرافیکی با انواع نمودارها مشاهده، تحلیل و بررسی نمایید. در قسمت قرعه‌کشی هم می‌توانید بین شرکت‌کنندگان قرعه‌کشی انجام دهید و هر تعداد برنده را که در نظر دارید از بین شرکت‌کنندگان انتخاب کنید.

ارسال از تلفن همراه

از این طریق شما قادر خواهید بود بدون نیاز به اینترنت از هرجایی با یک پیامک به گروه‌های موردنظر پیامک انبوه ارسال کنید. برای این منظور بعد از انجام تنظیمات مربوطه، برای ارسال گروهی کافی است یک پیامک به شماره گیرنده که مشخص نموده اید با فرمت خاصی ارسال نمایید تا پیام موردنظر به‌طور خودکار به مخاطبان مشخص‌شده ارسال گردد.

ارسال  پیامک مناسبت

از طریق این قسمت می‌توانید مناسبت یا رویداد خاصی به را اعضای دفترچه تلفن تبریک گفته یا را آن یادآور شوید. به‌عنوان‌مثال: تبریک تولد، یادآوری تاریخ اتمام بیمه، تذکر جهت شارژ حساب، یادآوری سالگرد و …

کدخوان

در این بخش شما ابتدا یک سری کد را توسط فایل اکسل وارد سامانه می‌کنید، درصورتی‌که کاربر یکی از این کدها را به سامانه ارسال کند کد ارسال‌شده توسط شخص به همراه شماره تلفن همراه وی در سیستم ذخیره می‌شود و پیغام تنظیم‌شده برای کاربر ارسال می‌گردد، همچنین در صورت ارسال کد اشتباه و همچنین کد تکراری، متن معین‌شده برای هرکدام به کاربر ارسال خواهد شد. علاوه بر متن‌های کلی مذکور می‌توان برای هر کد نیز یک پاسخ اختصاصی نیز تعریف کرد. ضمناً تمامی شماره موبایل‌ها و کدهای ارسال‌شده در سامانه ذخیره‌شده و به تفکیک قابل گزارش‌گیری می‌باشند.

از این بخش می‌توان در کارهای زیر استفاده کرد:

  • ایجاد سامانه کد خوان، کارت گارانتی، کارت قرعه‌کشی و…
  • ایجاد سامانه پاسخ بر اساس کد، بدین شکل که کاربر با ارسال هر کد پاسخ مربوط به آن کد را دریافت می‌کند

تعریف کاربران سامانه

در این قسمت شما می‌توانید کاربران متعددی را برای سامانه تعریف کنید و به میزان دلخواه اعتبار و دسترسی به آن‌ها اختصاص دهید.

ابزارهای سامانه پیامکی

ابزار منشی پیامک

در این قسمت شما می‌توانید یک پاسخگویی خودکار فعال کنید؛ یعنی اگر پنل شما پیامکی دریافت کرد یک متن به‌صورت اتوماتیک به آن شماره ارسال شود.

API – وب‌سرویس

امکانات این قسمت برای برقراری ارتباط با سایر سامانه‌ها و نرم‌افزارها طراحی‌شده است و موجب استفاده از ابزارها و امکانات سامانه پیامکی در سایر نرم‌افزارها می‌گردد. امکانات قابل‌ارائه از طریق وب‌سرویس به شرح زیر می‌باشند:

  • ارسال پیامک از طریق وب‌سرویس – #C
  • ارسال پیامک از طریق وب‌سرویس – VB
  • ارسال پیامک از طریق لینک ارسال – Http Post URL – VB
  • مدیریت پیامک‌های دریافتی و ارسالی از طریق وب‌سرویس – #C
  • مدیریت پیامک‌های دریافتی و ارسالی از طریق وب‌سرویس – VB
  • ارسال و دریافت پیامک به زبان PHP
  • ارسال پیامک در محیط ویندوز به زبان #C
  • ارسال پیامک در محیط ویندوز به زبان VB
  • دریافت پیامک از لینک #C (بخش انتقال ترافیک)
  • دریافت پیامک از لینک VB (بخش انتقال ترافیک)

افزونه‌ها

این ماژول امکان ارسال پیامک و برخی از امکانات را در سامانه مذکر شده برای شما فراهم می‌سازد. می‌توانید افزونه‌های برخی از نرم‌افزارها را به شرح زیر از سامانه دریافت نموده و به‌کارگیری نمایید:

  • افزونه VirtualFreer
  • افزونه WHMCS – ورژن ۵
  • افزونه PrestaShop ver 1.5

ابزار انتقال پیامک

در این قسمت شما می‌توانید یک نسخه از پیامک‌های دریافتی را به شماره موردنظر خود ارسال کنید.

ابزار ایمیل پیامک

در این قسمت شما می‌توانید یک نسخه از پیامک‌های دریافتی را به ایمیل خود انتقال دهید.

ابزار فیلتر پیامک

در این قسمت شما می‌توانید پیامک‌های دریافتی خود را فیلتر کنید و اگر پیامک دریافتی با شرایط فیلتر شما برابر بود یک جواب به آن شماره داده شود و یا یک نسخه از آن پیامک به شماره، ایمیل و … خاصی ارسال شود.

پشتیبانی سامانه پیامکی

بخش تیکت ها

در این قسمت شما می‌توانید پیغام‌ها و سؤالات خود را به پشتیبانی سامانه انتقال دهید و پاسخ آن را دریافت کنید.

راهنمای سامانه

در این قسمت شما می‌توانید راهنمای سیستم را مشاهده و یا دانلود کنید.

سایر امکانات و تنظیمات سامانه پیامکی

  • تغییر رمز: در این قسمت شما می‌توانید رمز عبور سامانه خود را تغییر دهید.
  • متون سریع: در این قسمت می‌توانید متن‌هایی که کاربرد زیادی در پیام‌های ارسالی دارند را ذخیره نموده و هنگام ارسال با کلیک بر روی عنوان آن‌ها، متن ذخیره‌شده را در پیامک درج نمایید.
  • تنظیمات پیش‌فرض: در این قسمت می‌توانید شماره پیش‌فرض را هنگام ارسال پیام‌ها مشخص نمایید.
  • خطوط خدماتی: درصورتی‌که می‌خواهید ارسال به لیست سیاه (کاربرانی که درخواست غیرفعال شدن دریافت پیامک‌های تبلیغاتی داده‌اند و در لیست سیاه اپراتور قرارگرفته‌اند) را داشته باشید می‌توانید خطوط خود را خدماتی نمایید. لازم به ذکر است که شما برای استفاده از این خدمات می‌بایست واحد حقوقی باشید و ازآنجایی‌که خطوط خدماتی امکان ارسال به لیست سیاه را دارد می‌بایست محتوای پیامک بنا به درخواست کاربر بوده و محتوای تبلیغاتی نداشته باشد.
  • سفارش شماره: در این قسمت می‌توانید با در نظر گرفتن تعرفه‌ها و پیش‌شماره انتخابی شماره موردنظر خود را انتخاب و یا استعلام نمایید و با پرداخت هزینه مربوطه، شماره موردنظر را به سامانه اضافه نمایید.
  • انتقال ترافیک: در این قسمت شما می‌توانید با وارد کردن یک URL پیامک‌های دریافتی خود را در سایت موردنظر مشاهده کنید.
  • تراکنش مالی: شما در این قسمت می‌توانید تراکنش‌های مالی خود را چک کنید همچنین می‌توانید به کمک گزینه تنظیمات پیشرفته تراکنش‌های مالی خود در یک بازه زمانی خاص را مشاهده کنید.
  • استعلام لیست سیاه مخابرات: جهت استعلام قرار داشتن شماره تلفن همراه در لیست سیاه همراه اول می‌توانید از این بخش استفاده نمایید؛ و درصورتی‌که تمایل دارید خطوط خود را خدماتی نمایید تا بتوانید به لیست سیاه ارسال غیرتبلیغاتی داشته باشید می‌توانید از بخش تنظیمات درخواست خدماتی کردن شماره سامانه پیامکی خود را دهید.
مجید باقری

سلام... من مجید باقری هستم! به سایت شخصی من خوش آمدید. در این سایت علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوالات خود در حوزه فناوری اطلاعات، می توانید پرسش های خاص خود را نیز برای من ارسال نمائید. در این سایت شما می توانید سوابق علمی و تجربیات حرفه ای من را ببینید و با توانایی های فنی من آشنا شوید. این راهی است به سوی همکاری های بعدی …

همه مطالب ارسالی توسط: مجید باقری