مشاوره خرید تبلت

960 480 مشاور فناوری اطلاعات - IT consultant

تبلت‌ها به‌تازگی رنگ و بوی کاربردی بودن پیدا کرده‌اند و هرروز کمپانی‌های مختلف برای نجات این دسته از دستگاه‌های الکترونیک، ویژگی خاصی به آن‌ها اضافه می‌کنند که خرید آن برای مشتری ضروری‌تر شود؛ اما با وجود انتخاب‌های بسیار زیاد از کجا باید فهمید کدام‌یک بهترین انتخاب برای ما است؟ چگونه متوجه شویم که یک تبلت گران‌قیمت و بالا رده نیاز داریم یا یک تبلت که بتواند کارهای معمول و اصلی این دستگاه‌ها را انجام دهد؟

تولد تبلت‌ها به آغاز فروش عظیم آیپد پیوند خورده و اولین بار اپل بود که بازار این گروه محصولات را رونق بخشید؛ اما اکنون پس از طی چند سال آیپد آن جنبه‌ی کاربردی خود را نزد کاربران ازدست‌داده و اپل نیز در پی اثبات دوباره‌ی ضروری بودن آن برآمده است. در ابتدا و سال‌های ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ میلادی پس از معرفی آیپد، کمپانی‌های مختلف و مخصوصاً اندرویدی سعی کردند با تولید تبلت‌هایی در اندازه‌ی ۷ اینچ، کاربران را به سمت خود بکشند؛ اما فروش این دسته از تبلت‌ها پس از مدتی از تب‌وتاب افتاد و اکنون دوباره تبلت‌های بزرگ‌تر از ۸ اینچ رونق بسیاری گرفته‌اند.

اما جدا از آمار فروش عمده‌ی این تبلت‌ها با نمایشگرهایی در اندازه‌های متفاوت، برای ما کدام‌یک بهترین انتخاب است؟ برای رسیدن به جواب این سؤال بهتر است بخش بعدی، «قوانین سه‌گانه‌ی خرید تبلت» را مطالعه کنید.

قوانین سه‌گانه‌ی خرید تبلت

tablet01

۱) شناخت نیازها

قبل از اینکه آماده برای جمع‌آوری پول و خرید یک تبلت خوب شوید، از شما یک سؤال داریم؛ «برنامه‌ی شما برای استفاده از تبلت چیست؟»

آیا می‌خواهید تبلت را جایگزین لپ‌تاپ یا سیستم دسکتاپ خود کنید یا صرفاً به دنبال دستگاهی برای تماشای فیلم در مسافرت‌ها و وب‌گردی در وقت‌های آزاد خود می‌گردید؟ آیا نیاز دارید دائم به اینترنت متصل باشید؟ آیا افزایش ظرفیت حافظه‌ی دستگاه برای شما مهم است؟ درهرصورت، نیاز شما از این دستگاه فاکتوری اساسی برای انتخاب و خرید است. همه این‌ها تنها سؤال‌هایی هستند که می‌توانند کمی مسئله را واضح‌تر کنند.

توصیه می‌کنیم تمام نیازهایی که از تبلت خود دارید را یادداشت کنید و آن‌هایی که تنها از سر ضرورت و نیاز هستند را نگه دارید و باقی را خط بزنید تا به دیدی از نوع نیاز خود برای انتخاب تبلت برسید.

۲) قیمت

همیشه گران بودن تبلت به معنی داشتن بهترین کیفیت نیست. همچنین، تبلت‌های ارزان‌قیمت همیشه دستگاه‌هایی به‌دردنخور و غیر کارآمد نیستند؛ بنابراین تصورهای خود را برای مدتی از قیمت یکدستگاه کنار بگذارید (چه گران و چه ارزان) و مطابق با کاربردی که آن تبلت عرضه می‌کند و همچنین قدرتی که از آن می‌خواهید انتخاب‌ها را بررسی کنید.

درواقع قیمت‌گذاری تبلت‌ها هرکدام به دلایل خاصی انجام می‌شود. ممکن است آمازون تبلت کیندل Fire HDX خود را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه وارد بازار کند و از آن‌طرف آیپد پرو که نه از درگاه HDMI پشتیبانی می‌کند و نه قابلیت افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی را دارد، شروع قیمتی برابر با ۵۰۰ دلار داشته باشد. هیچ‌کدام از این قیمت‌گذاری‌ها بی‌دلیل نیست.

درواقع، آمازون تبلت خود را برای رقابت با ۷ اینچی‌های به بازار می‌آورد که در حال حاضر قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه و پایین دارند؛ بنابراین مجبور است تا با قابلیت و ویژگی‌های بسیار، تبلتی عرضه کند که قیمتی مناسب داشته و کاربر را از خرید خود راضی کند. از آن‌طرف آیپد پرو اپل به علت داشتن عملکردی فوق‌العاده، پشتیبانی عالی از اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری ساده و سرراست با اکوسیستمی قدرتمند و مرتبط به یکدیگر، با این مقدار قیمت‌گذاری شده است.

سعی کنید فراتر از قیمت دستگاه فکر کنید و به این توجه داشته باشید که با پرداخت هزینه‌ی خرید یک تبلت، قرار است چه در بخش سخت‌افزار و چه نرم‌افزار چه موارد و ویژگی‌هایی به دست آورید.

۳) شرکت تولیدکننده

یکی از معیارهای اساسی در انتخاب بهترین تبلت، قطعاً شرکت تولیدکننده است. برخی شرکت‌های سازنده‌ی تبلت‌ها در طول چند سال اخیر خود را ثابت کرده‌اند و اکنون دستگاه‌های عالی به تولید می‌رسانند که علاوه بر ویژگی‌های خاص، از رابط کاربری منحصربه‌فردی نیز برخوردار هستند.

توجه به شرکت یا برند تولیدکننده‌ی تبلت زمانی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند که قصد خرید یک تبلت اندرویدی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید تبلت‌های زیادی از شرکت‌های مختلف با پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید در بازار وجود دارند. به همین دلیل قبل از خرید یک تبلت اندرویدی بهتر است درباره‌ی شرکت سازنده‌ی تبلت موردنظر تحقیق کنید تا از پشتیبانی بلندمدت، کیفیت ساخت تبلت‌های تاکنون تولیدشده و موارد بیشتر آگاهی کافی را پیدا کنید.

اندازه‌ی تبلت‌ها

tablet-size

اندازه تبلت‌ها بسیار متغیر و متنوع است. تبلت‌هایی از اندازه ۷ تا ۱۳ اینچ در بازار داریم که هرکدام با سیستم‌عامل، طراحی، کیفیت نمایشگر و پردازنده‌های مختلف ساخته شده‌اند؛ بنابراین این نیاز حس می‌شود که هرکدام را در دسته‌های مختلف به شما معرفی کنیم تا زمان خرید کار راحت‌تری پیش رو داشته باشید.

اندازه ۷ تا ۸.۳ اینچ (کوچک)

تبلت‌هایی با اندازه نمایشگر ۷ تا ۸.۳ اینچ معمولاً ارزان‌تر و ضعیف‌تر از تبلت‌هایی با نمایشگر ۹ تا ۱۳ اینچ هستند. در عوض، این تبلت‌های کوچک از قابلیت حمل‌ونقل بالایی برخوردارند که در جیب‌ها و محفظه‌های کوچک نیز به‌خوبی خود را جای می‌دهند.

ازآنجایی‌که به‌راحتی می‌توان تبلت‌های ۷ اینچی را در یکدست جای داد و به استفاده از آن‌ها مشغول شد، برای خواندن کتاب‌های الکترونیک یا مطالعه در زمان خواب نیز این تبلت‌ها گزینه‌های بهتری به‌حساب می‌آیند.

برای افرادی با دست‌های کوچک، فضای کم و نیاز به حمل‌ونقل راحت، تبلت‌های ۷ اینچی بهترین انتخاب موجود هستند.

اندازه ۸.۹ تا ۱۰.۱ اینچ (متوسط)

این گروه بسیاری از تبلت‌های موجود در بازار را به درون خود بلعیده است. می‌توان اندازه متوسط تبلت‌ها را در این رنج جستجو کرد، جایی که تبلت‌ها اندازه نمایشگرهایی مناسب و با رزولوشن بالاتر از رقبای ۷ اینچی خود ارائه می‌دهند. نمایشگرهای بزرگ‌تر برای تماشای ویدیوها انتخاب بهتری به‌حساب می‌آیند و همچنین لذت بازی کردن در این نمایشگرهای بزرگ نیز بیشتر است.

تبلت‌های با اندازه متوسط معمولاً پردازنده‌هایی سریع دارند و به دلیل داشتن نمایشگری بزرگ، تجربه‌ای از دستگاه‌های تبلت به شما عرضه می‌کنند که شاید نتوانید با اندازه نمایشگری برای مثال ۷ اینچی آن را تجربه کنید.

به‌طورکلی می‌توان تبلت‌های کوچک را برای مطالعه کتاب‌های الکترونیک و تبلت‌های با اندازه متوسط را برای انجام بازی، وبگردی یا تماشای فیلم و سریال مناسب دانست.

اندازه بزرگ‌تر از ۱۰.۱ (بزرگ)

تبلت‌ها در این دسته به‌تازگی خود را پیدا کرده‌اند و در حال حاضر تنها چند تبلت محدود در این گروه پیدا می‌شود. معمولاً تبلت‌های هیبریدی که به ویندوز ۸.۱ یا ۱۰ مجهز شده‌اند این گروه را به نام خود زده‌اند که نمونه‌ای از آن را می‌توان سرفیس پرو ۴ دانست که درواقع تبلتی است که می‌تواند به‌عنوان لپ‌تاپ شما نیز مورداستفاده قرار گیرد. البته آیپد پرو از اپل و پیکسل سی گوگل نیز در این دسته قرار می‌گیرند که هرکدام با کیبوردهایی مخصوص می‌توانند نقش لپ‌تاپ را هم برای شما داشته باشند.

اگر به استفاده از تبلت خود به‌عنوان یک دستگاه جایگزین لپ‌تاپ فکر می‌کنید، معمولاً تبلت‌های هیبریدی این دسته می‌توانند بهترین انتخاب برای شما باشند. سرفیس پرو ۴ را می‌توان سردسته دستگاهی دانست که رؤیای تبدیل‌شدن به لپ‌تاپ شما را در سر دارند.

توجه به قابلیت‌ها

با توجه به مواردی که از تبلت خود می‌خواهید، می‌توانید موارد خاصی را در نظر بگرید. برای مثال ممکن است تبلتی با بدنه پلاستیکی را دوست نداشته باشید، در اینجا بهتر است خرید تبلت‌های بالا رده را مدنظر بگیرید که اغلب بدنه‌ای فلزی دارند. در ادامه بیشتر درباره ویژگی و قابلیت‌های خاص تبلت‌ها بحث می‌کنیم.

۱) پردازنده

این روزها تبلت‌ها به پردازنده‌هایی مجهز می‌شوند که به‌خوبی قادر به راه‌اندازی روان برنامه‌ها و انجام عملیات مختلف در محیط سیستم‌عامل هستند. پردازنده‌ها وظیفه پردازش وظایفی را می‌کشند که شما به آن‌ها محول می‌کنید. چند پردازنده مشهور که در تبلت‌های مختلف وجود دارند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

A9X اپل

در حال حاضر این پردازنده تنها بر روی تبلت آیپد پروها استفاده شده و در مقابل پردازنده A8 پیشرفت زیادی داشته و حالا از قدرت گرافیکی بهتر و عملکردی سریع‌تر برخوردار شده است. این پردازنده ۲ هسته‌ای به فرکانس ۲.۲۶ گیگاهرتز مجهز شده است و در کنار پردازنده کمکی M9 قرار گرفته است.

این سیستم روی چیپ در آیپد بسیار قدرتمند است که هیچ‌گاه متوجه ضعف و لگ در باز شدن اپلیکیشن‌ها نخواهید شد.

Tegra X1 انویدیا

سیستم-روی-چیپ Tegra X1 با معماری ۶۴ بیتی در تبلت پیکسل C گوگل جای گرفته است. Tegra X1 را به‌راحتی می‌توان قدرتمندترین پردازنده موجود در بازار تبلت‌ها دانست که با بازده پردازشی و گرافیکی فوق‌العاده خود تجربه انجام هرگونه بازی را بر روی تبلت بسیار لذت‌بخش کرده است.

گوگل پیکسل C آخرین تبلتی است که به پردازنده Tegra K1 مجهز شده و با دو هسته خود گوگل را صاحب تبلتی کرده که در کلاس بالا رده‌ها قرار بگیرد.

اکسینوس سامسونگ

پردازنده‌ای که سامسونگ طراحی کرده در بخش سرعت و بازده شما را نامید نمی‌کند. سامسونگ به‌تازگی تصمیم گرفته تا تقریباً همه تبلت‌های خود را به پردازنده اکسینوس معرفی و روانه بازار کند. این تصمیم سامسونگ به این معنی است که سیستم-روی-چیپ‌های این کمپانی به قدرتی رسیده‌اند که می‌توانند به‌خوبی قدرت سخت‌افزاری و بازده موردنیاز کاربر را فراهم کنند.

کمپانی کره‌ای درواقع به دنبال این است که تبلت‌ها را علاوه بر داشتن قدرت سخت‌افزاری قوی به باتری با دوام زیاد مجهز کند. همچنین به این نکته توجه دارد که پردازنده‌های اکسینوس در مقایسه با رقبای قدرتمند، عقب نمانند.

اسنپدراگون کوالکام

آخرین نسل از سیستم-روی-چیپ‌های کوالکام با نام اسنپدراگون ۸۲۰ در گوشی اچ‌تی‌سی ۱۰، جی ۵ ال‌جی، گلکسی اس ۷ و اس ۷ آج و دیگر دستگاه‌های بالا رده استفاده شده که عملکرد بسیار بالایی دارد.

۲) کیفیت نمایشگر

همان‌طور که گفتیم نمایشگر تبلت‌ها حتی ممکن است تا ۱۳ اینچ برسد؛ بنابراین این نمایشگر باید زاویه دیدی وسیع، رزولوشنی بالاتر از گوشی‌های هوشمند و پنلی با توانایی نمایش صحیح رنگ‌ها را داشته باشد.

زاویه دید نمایشگر مخصوصاً برای تبلت‌هایی که بزرگ‌تر از ۹ اینچ هستند، بسیار مهم است، چراکه استفاده از این نمایشگر با زاویه‌های مختلف برای مشاهده ویدیوها یا خواندن متون بسیار مهم است. رزولوشن بالاتر نمایشگر کمک می‌کند محتوای در حال نمایش با وضوح و کیفیتی بالا نشان داده شود و به کاربر تصاویر و متون را با شفافیت بالاتری نشان می‌دهد. نوع پنل می‌تواند دقت نمایش رنگ‌ها و تماشای صحیح رنگ‌ها در زاویه‌های مختلف را تعیین کند. در زمان خرید تبلت دقت کنید که پنل نمایشگر IPS یا PLS باشد سامسونگ نیز از پلن‌های AMOLED استفاده می‌کند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

برای خرید تبلت‌های بزرگ‌تر از ۸ اینچ نمایشگری Full HD یا رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و بالاتر از ۸ اینچ نمایشگرهای HD یا رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل به بالا توصیه می‌شود.

۳) سیستم‌عامل

اگر بدنه تبلت‌ها را به‌عنوان بخش بیرونی و فیزیکی این دستگاه‌ها به‌حساب آوریم، سیستم‌عامل قلب تبلت را تشکیل می‌دهد. معمولاً در بین تبلت‌های بازار سه سیستم‌عامل اندروید، ویندوز و iOS متداول هستند که هرکدام اپلیکیشن‌های مخصوص به خود را دارا هستند. در ادامه هر سه سیستم‌عامل نام برده شده را معرفی می‌کنیم:

اندروید

سیستم‌عامل اندروید تعداد متنوعی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها را با هر به‌روزرسانی خود قدرت می‌بخشد. این سیستم‌عامل در هر نسخه با نام یکی از شیرینی‌های معروف نام‌گذاری می‌شود و علاوه بر پایدار کردن سیستم‌عامل به رفع باگ‌های نسخه‌های قبل و اضافه کردن ویژگی‌های جدید می‌پردازد.

آخرین نسخه از سیستم‌عامل اندروید، با نام مارشمالو شناخته می‌شود که زمان زیادی از معرفی آن نمی‌گذرد اما در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های بالا رده و مبتنی بر اندروید، به این نسخه از اندروید مجهز شده‌اند. پلتفرم اندروید از فروشگاهی با نام Google Play برخوردار است که در تمام دستگاه‌های اندرویدی قابل‌دسترسی است و می‌تواند تعداد زیادی اپلیکیشن، بازی، موسیقی، کتاب و تمام محتواهای چندرسانه‌ای را در اختیار دارندگان دستگاه‌های اندرویدی قرار دهد.

اندروید قابلیت شخصی‌سازی بسیار زیادی دارد و می‌توان با نصب لانچرهای مختلف به‌طورکلی رابط کاربری دستگاه را متحول کرد. اگر قرار است تبلتی مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید خریداری کنید، باید توجه داشته باشید که شرکت‌های تولیدکننده چه رابط کاربری بر روی آن قرار داده‌اند. برای مثال کیندل فایر آمازون با رابط سنگینی از آمازون همراه شده درحالی‌که نکسوس ۷ و ۹ گوگل با رابطی بسیار ساده و خام از اندروید همراه شده‌اند که سرعتی بسیار بالا ارائه می‌دهند.

iOS

سیستم‌عامل iOS برای سه دستگاه معروف آیپد، آیفون و آی‌پاد تاچ عرضه می‌شود. طراحی iOS در بین همه سیستم‌عامل‌ها از سادگی و ظرافت بیشتری برخوردار شده و اپل این پلتفرم را با دستگاه‌های خود بسیار یکپارچه کرده است. رابط کاربری iOS را آیکون اپلیکیشن‌هایی تشکیل می‌دهند که شما قادر به حذف، تغییر مکان یا سازمان‌دهی آن‌ها هستید.

یکپارچگی سیستم‌عامل iOS با سخت‌افزار دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل باعث شده که همه وظایف بسیار نرم و روان انجام شوند و شما بتوانید با میزان کمتری حافظه رم در مقایسه با دستگاه‌های بالا رده اندرویدی، عملیات چندوظیفگی سنگین را در سیستم‌عامل اجرا کنید و با لگ‌های گاه‌وبیگاه روبه‌رو نشوید.

اپل در این سیستم‌عامل فضای ابری iCloud را در اختیار شما می‌گذارد که با استفاده از آن می‌توان از مخاطبین، موسیقی‌ها و تصاویر در فرآیندی ساده و آسان نسخه پشتیبان تهیه کرد. iOS تعداد زیادی اپلیکیشن بهینه‌شده برای نمایش در نمایشگر آیپد دارد که به‌جای کشیدن ابعاد هر برنامه از اطراف، رابطی بهینه‌شده از هر اپلیکیشن را پیش روی مخاطب نمایش می‌دهد.

چندی است که نسخه نهم این سیستم‌عامل با تغییراتی برای بهینه کردن پلتفرم معرفی شده است؛ اما در حال حاضر نسخه نهم این سیستم‌عامل بر روی دستگاه‌های اپل در حال اجراست که به‌خوبی از دستورات صوتی، ژست‌های مختلف حرکتی و رابطی زیبا برخوردار است.

ویندوز

ویندوز ۱۰ جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل دسکتاپ و تبلت مایکروسافت است که به‌صورت رسمی عرضه نسخه نهایی آن شروع‌شده است. یکی از تغییرهای بزرگ این نسخه از ویندوز بازگشتن پنجره استارت و به ارث رسیدن کاشی‌های رنگارنگ درون این منو است.

مایکروسافت در ویندوز ۱۰، این پلتفرم را بسیار غنی کرده و بسیاری از طرفداران مایکروسافت نیز تاکنون از تغییرات و ویژگی‌های جدید در این سیستم‌عامل راضی بوده‌اند. تبلت‌های ویندوز ۸.۱ با پشتیبانی از محتوای فلش و همچنین مجهز بودن به نرم‌افزار آفیس مایکروسافت دستگاهی بسیار ایده‌آل چه برای انجام وظایف کاری و چه انجام بازی هستند؛ اما بزرگ‌ترین تغییرات ویندوز ۱۰ را می‌توان اضافه شدن مرورگر جدید و ساده مایکروسافت آج، اضافه شدن اپلیکیشن‌های پخش صوت و ویدیو و بازگشتن دکمه استارت عنوان کرد.

۴) اپلیکیشن‌ها

فروشگاه Apple App Store با بیش از ۳۰۰ هزار برنامه کاربردی، فعلاً در بین فروشگاه‌های App از بیشترین تعداد برنامه برخوردار بوده و همه با دستگاه‌های آیپد و آیفون قابل‌استفاده است؛ اما تعداد ۶۵ هزار از این برنامه‌ها مخصوص این دو وسیله طراحی و برنامه‌نویسی شده‌اند. در مورد اندروید، بیش از ۲۵۰ هزار برنامه نیازهای اساسی این دستگاه‌ها را پوشش می‌دهد. سیستم‌های عامل دیگر نیز فروشگاه‌های Apps خاص خود را دارند که در مقایسه با دو فروشگاه ذکرشده، بسیار کوچک‌تر است. به‌هرحال شما باید تبلتی را انتخاب کنید که برای همه کارایی‌های آن، برنامه کاربردی در دسترس باشد.

۵) تأمین محتوا

تبلت‌ها ابزار بسیار خوبی برای مصرف محصولات چندرسانه‌ای هستند. جدا از اینکه شما بخواهید ویدیو تماشا کنید، کتاب الکترونیک بخوانید یا بازی کنید، محلی که محتوا را از آنجا تأمین می‌کنید، می‌تواند تصمیم شما برای خرید یک تبلت را تحت تأثیر قرار دهد. هرچند که در ایران این سؤال، نمی‌تواند چندان در تصمیم‌گیری شما برای خرید تبلت مؤثر باشد، اما اگر شما به آی تیونز علاقه‌مند هستید، شما یک آی پد نیاز دارید. آنگاه به‌راحتی می‌توانید روی تبلتتان آهنگ‌ها و فیلم‌های مورد نیازتان را از اپل استور خریداری کنید. همچنین به‌طور هم‌زمان با همان اکانت می‌توانید اقدام به خرید کتاب، اپلیکیشن و مجلات نمایید و از آن‌ها روی آی پد استفاده کنید.

گوگل هم مارکت اندروید را علاوه بر اپلیکیشن‌ها، با فیلم‌ها و کتاب‌ها حسابی چاق‌وچله کرده است. موسیقی هم به آن اضافه شده است. البته هم‌اکنون از آمازون هم می‌توانید خرید موسیقی را انجام دهید. سامسونگ و اچ­تی­سی هر دو فروشگاه ویدیوی ویژه خودشان را راه انداخته‌اند که شامل شوهای تلویزیونی فراوانی است. سونی هم روی Tablet S خود اقدام به فروش فیلم، موسیقی، ویدیو، کتاب و بازی‌های پلی‌استیشن کرده است. بسیاری از شرکت‌های دیگر هم فروشگاه‌های جانبی را راه‌اندازی کرده‌اند.

کیندل فایر هم تنها تبلتی است که فعلاً به ویدیوهای آمازون دسترسی دارد و علاوه بر آن شما امکان خرید کتاب‌های کیندل، مجلات، اپلیکیشن‌ها و آهنگ‌های آمازون را هم دارید.

۶) دوربین

امروزه بیشتر تبلت‌ها و همه تلفن‌های همراه هوشمند مجهز به دوربین هستند که امکان ثبت لحظه‌ها را به‌صورت تصاویر ثابت و متحرک برای شما فراهم می‌کند. بیشتر تبلت‌ها دوربینی روی خود در بالای صفحه‌نمایش دارند و این به معنای آن است که شما می‌توانید به‌راحتی تصویر سلفی گرفته و همچنین برنامه‌هایی چون Skype را برای چت تصویری با آن‌ها به کار ببرید. تلفن‌های همراه هوشمند به دوربین‌هایی چنان باکیفیت مجهزند که می‌توانید عکس‌هایی حرفه‌ای با آن‌ها بگیرید.

۷) ارتباطات

اگر مرتباً نیاز دارید که از تبلتتان در جایی استفاده کنید که به شبکه وای فای دسترسی ندارید، پس باید به فکر خرید تبلتی باشید که امکان استفاده از شبکه ۴G، ۳G و GPRS را داشته باشد. مطمئناً شما باید هزینه اضافی قابل‌توجهی را بپردازید تا همیشه به اینترنت از طریق شبکه موبایل دسترسی داشته باشید. قیمت ارتباط و دیتا هم کاملاً به این بستگی دارد که شما چه میزان مصرف داشته باشید و چه سیم‌کارتی را تهیه کنید.

۸) حافظه تبلت

مقدار ظرفیت فضای ذخیره داده‌ای که شما برای یک تبلت نیاز دارید، بستگی مستقیم به مورد کاربری تبلت شما دارد. درمجموع یک فضای ذخیره داده ۳۲ گیگابایتی برای یک تبلت کاملاً کافی به نظر می‌رسد و شما می‌توانید انبوهی از موزیک‌ها و عکس‌ها را در آن جای دهید؛ اما در مورد ویدئوی HD و برنامه‌های کاربردی پرحجم قضیه فرق کرده و نیاز به حافظه به‌مراتب بزرگ‌تری دارید. درصورتی‌که به ذخیره مقدار زیادی عکس و ویدئو نیاز نداشته باشید، حافظه‌هایی کمتر از این مقدار نیز کافی به نظر می‌رسد. محصولات اپل فاقد درگاه کارت‌خوان هستند، اما بسیاری تبلت‌های دیگر در بازار دارای شکاف‌های کارت‌های میکرو SD یا میکرو SDHC جهت توسعه فضای ذخیره داده موجود سیستم هستند که این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که تا بیش از ۳۲ گیگابایت حافظه درون تبلت خود قرار دهید. بعضی دیگر از تبلت‌ها از حافظه ابری استفاده می‌کنند. این را هم بدانید که حافظه ۸ گیگابایت همیشه این مقدار را ندارد و مقدار حافظه آن ممکن است ۷.۵ گیگابایتی باشد.

۹) اتصال به تلویزیون

در بسیاری از تبلت‌ها و تلفن‌های همراه فوق پیشرفته، امکان اتصال به تلویزیون و صفحه‌نمایش از طریق کابل HDMI فراهم شده است. این نکته در مواردی که می‌خواهید محتوای رسانه‌ای دستگاه خود را در صفحه‌ای بزرگ برای خانواده و دوستان به نمایش بگذارید مزیتی فوق‌العاده عالی محسوب می‌شود.

۱۰) طراحی

تبلت‌ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند برای در دست گرفتن باید حس خوبی منتقل کنند، وزن سبکی داشته باشند و ابعاد مناسب و کم حاشیه به دور نمایشگر آن‌ها کشیده شده باشد. البته ابعاد و طراحی نقش مهمی در طراحی تبلت‌ها برخوردار است و برای مثال دو تبلت با وزن یکسان ممکن است یکی از آن‌ها حس سبک‌تری به دست القا کند.

tablet-design

جنس بدنه تبلت‌ها نیز همچون گوشی‌های هوشمند بسیار در خرید این‌گونه دستگاه‌ها تأثیرگذار است. بدنه فلزی تبلت‌ها قطعاً انتخاب بهتری به‌حساب می‌آیند اما باید توجه داشته باشید که همین بدنه فلزی می‌تواند باعث افزایش وزن دستگاه شود.

اگر به تبلتی برای حمل‌ونقل راحت و استفاده از آن به‌عنوان گوشی هوشمند خود نیاز دارید، بهتر است اندازه‌های ۷ و نهایتاً ۸ اینچی را در نظر بگیرید. اگر تبلت موردنظر شما قرار است هم حمل‌ونقل راحتی داشته باشد و هم در استفاده‌هایی مانند تماشای فیلم یا مطالعه کردن عالی باشد، تبلت‌هایی با اندازه ۹ تا نهایتاً ۱۰.۱ اینچی مناسب شما هستند. درنهایت اگر قرار است تبلتی بخرید که حمل‌ونقل آن‌ها تنها از لپ‌تاپ‌ها آسان‌تر باشد و جایگزین لپ‌تاپ شما شود، تبلت‌های هیبریدی بهترین انتخاب هستند.

۱۱) اندازه و وزن

همان‌طور که می‌دانید تبلت‌ها برخلاف رایانه‌های شخصی روی میز کاربران قرار نمی‌گیرند و اغلب برای استفاده از آن‌ها باید از یک یا هر دو دست خود کمک بگیرید. حمل و استفاده از تبلت در دستان کاربر موجب شده است تا اندازه و وزن این دستگاه‌های هوشمند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. ازآنجاکه کاربران مختلف از قوای جسمانی متفاوتی برخوردارند نمی‌توان یک قاعده کلی را برای اندازه و وزن تبلت مشخص کرد اما تجربه نشان داده است که تبلت‌های ۷ و ۸ اینچی به‌راحتی با یکدست حمل و مورداستفاده قرار می‌گیرند و تبلت‌های ۹ تا ۱۱ اینچی برای استفاده با هر دو دست طراحی شده‌اند.

۱۲) توسعه‌پذیری

یکی از مزایای رایانه‌های رومیزی پشتیبانی از قابلیت ارتقا و به‌روزرسانی است. شما می‌توانید به‌راحتی قطعات مختلف رایانه رومیزی خود را تعویض کرده و آن‌ها را ارتقا دهید اما با توجه به محدودیت‌های موجود در تبلت‌ها نمی‌توانید به ارتقای سخت‌افزاری آن‌ها امیدوار باشید. درنتیجه باید هنگام خرید به موارد تأثیرگذار در عملکرد تبلت توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال چنانچه تبلت موردنظرتان از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند شما هیچ‌گاه نمی‌توانید ظرفیت ذخیره‌سازی در آن را افزایش دهید و همیشه محدود به استفاده از ظرفیت محدود و اولیه آن خواهید بود. همچنین درصورتی‌که تبلت موردنظر شما از درگاه‌های اتصالی همچون یواس‌بی پشتیبانی می‌کند باید توجه داشته باشید چه نوع تجهیزاتی به‌واسطه این درگاه قابل‌استفاده‌اند. توجه داشته باشید که پشتیبانی از درگاه یواس‌بی به معنای پشتیبانی از تمام تجهیزات دارای قابلیت اتصال به این درگاه نیست.

مشخصات فنی تبلت‌ها

مشخصات فیزیکی

  • ابعاد (میلی‌متر)
  • وزن (گرم)
  • قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت و تعداد سیم‌کارت
  • قطع سیم‌کارت
  • جنس بدنه

پردازنده

  • تراشه مرکزی
  • مدل پردازنده
  • سرعت پردازنده (گیگاهرتز)
  • پردازنده گرافیکی

حافظه

  • مقدار رم (گیگابایت)
  • نوع رم
  • ظرفیت حافظه داخلی (گیگابایت)
  • پشتیبانی از کارت حافظه جانبی microSD
  • حداکثر ظرفیت کارت حافظه جانبی (گیگابایت)

بنچ مارک

  • امتیاز کلی در AnTuTu
  • امتیاز در Geekbench 3

صفحه‌نمایش

  • نوع صفحه‌نمایش
  • اندازه (اینچ)
  • رزولوشن (پیکسل × پیکسل)
  • تراکم پیکسلی (پیکسل بر اینچ)
  •  تکنولوژی
  • قابلیت دریافت چند لمس هم‌زمان

ارتباطات

  • قابلیت مکالمه
  • شبکه‌های ارتباطی (۲G , ۳G , ۴G)
  • باند شبکه ۳G
  • باند شبکه ۴G
  • فناوری‌های ارتباطی (EDGE, GPRS , Wi-Fi , بلوتوث)
  • توضیحات Wi-Fi
  • توضیحات بلوتوث (نسخه و پروفایل‌ها)
  • فناوری‌های مکان‌یابی (GPS)
  • درگاه ارتباطی microUSB

دوربین

  • دوربین
  • رزولوشن دوربین (مگاپیکسل)
  • فلش
  • توضیحات دوربین ( زوم دیجیتال، قابلیت ثبت موقعیت مکانی زمانی (Geo-Tagging) فوکوس خودکار ( Auto Focus ) قابلیت ویرایش عکس‌ها (Photo Editing) کیفیت فیلم‌برداری)
  • دوربین جلو
  • کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری دوربین جلو دوربین جلویی ( وب‌کم )

سایر مشخصات

  • حسگرها (ژیروسکوپ ( Gyroscope )، شتاب‌سنج ( Accelerometer ))
  • بلندگو
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا
  • نوع سیستم‌عامل
  • نسخه سیستم‌عامل
  • باتری (قابلیت تعویض بودن، نوع و ظرفیت (میلی آمپر-ساعت))
  • کارکرد باتری
  • اقلام همراه تبلت (دفترچه راهنما، شارژر، قلم و …)

برگرفته از: «زومیت» ، «دیجی کالا» ، «همشهری آنلاین» و …

مجید باقری

سلام... من مجید باقری هستم! به سایت شخصی من خوش آمدید. در این سایت علاوه بر پیدا کردن پاسخ سوالات خود در حوزه فناوری اطلاعات، می توانید پرسش های خاص خود را نیز برای من ارسال نمائید. در این سایت شما می توانید سوابق علمی و تجربیات حرفه ای من را ببینید و با توانایی های فنی من آشنا شوید. این راهی است به سوی همکاری های بعدی …

همه مطالب ارسالی توسط: مجید باقری